Min sambo bryr sig inte om sin bonusdotter längre
Jag är en snart 30-årig tjej som är lycklig mamma till två små tjejer. Min äldsta dotter är snart fem år och min lilla dotter är bara tre månader gammal. Den äldsta flickan har jag från mitt förra förhållande och hon bor hos mig halvtid och hos pappan halvtid. Han är en jättefin pappa och vi har ett väldigt bra samarbete.
Något år efter vår separation träffade jag en ny kille som är jättefin. Han var positiv till att jag hade barn sedan innan och efter ett tag fick han träffa min dotter. Det fungerade bra vilket jag kände var viktigt för mig. De skojade och hade mysigt och han kändes väldigt naturlig i umgänget med henne. Jag hade aldrig kunnat vara tillsammans med en kille som inte tyckte om mina barn.
Vi blev gravida ganska snabbt och flyttade ihop mot slutet av graviditeten så vi har inte bott ihop så länge. I stort går det bra men det har börjat uppstå problem rörande min äldsta dotter. Ganska snart efter att min nya dotter fötts uppmärksammade jag att min nya kille behandlade den stora annorlunda. Det är som att han bara ser sin egen dotter och inte alls är lika uppmärksam på min dotter som innan.
Han föser bort henne när hon vill sitta nära honom och lillasyster och jag ser hur ledsen hon blir. Han är också på henne hela tiden om hon vill vara nära lillasyster. Han säger till henne att vara försiktig och att leka tyst. Det är som att han stör sig på att hon finns hela tiden och inte förstår att hon är en liten flicka som måste kunna leka och få vara nära.
Jag har försökt tänka att allt är nytt och ovant för honom men det känns inte alls bra. Jag har inte pratat med min kille om detta utan vill höra vad du säger först. Ska jag ta upp detta med honom eller tror du att det försvinner av sig själv? Min äldsta dotter är en lugn och klok liten tjej som är väldigt försiktig med sin lillasyster som hon älskar väldigt mycket.
/Nadja

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Inte lätt att vara en sammansatt familj"
Mitt svar blir ett tveklöst ja! Självklart måste du ta upp detta med honom. Det är en väldigt viktig fråga som ni måste prata om och lösa tillsammans. Det är fint av dig att förstå att det är stort och omvälvande av honom att få ett eget barn. Känslorna man känner för sitt barn är ofta starka och omvälvande och något man kanske haft svårt att föreställa sig innan. Men samtidigt måste man som vuxen vara medveten om andra barn som finns i familjen. Det är inte lätt att vara en sammansatt familj och det krävs att man är öppen och ärlig, beredd att kompromissa och att sätta barnens bästa framför sig själv.
Maria Jacqueline Bratt
- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tror kanske inte att din sambo är riktigt medveten om det han själv gör och hur den äldre flickan upplever det. Därför är det viktigt att du uppmärksamma honom på det och stöttar din stora dotter. Men det är också viktigt att du inte blir alltför kritiserande eller dömande mot din sambo. Han gör säkert inte detta av elakhet utan mer av kärlek och omtänksamhet om er lilla dotter.
Förstagångsföräldrar är ofta extra försiktiga med bebisen och behandlar dem som mer ömtåliga än som behövs. Med fler barn i familjen vet man att bebisen tål lek och stoj och ofta lär sig sova bra bland höga ljud. Din sambo visade ju innan att han kunde och ville bygga upp en fin relation med den stora flickan så förhoppningsvis är han förstående och vill fortsätta bygga på den relationen. Men han kan behöva lite hjälp på traven så han blir medveten om vad som fungerar och vad som är mindre bra.
Jag tycker att du ska börja med att prata med honom och se om det hjälper. Berätta vad du ser och att du märker att stora flickan blir ledsen av att känna sig avvisad. Uppmuntra honom att göra roliga saker tillsammans med henne så att hon känner sig sedd och deras relation stärks.
Om det inte hjälper och problemet fortsätter du tycker jag att du ska föreslå att ni går tillsammans på familjerådgivning. Det är viktigt att du tar tag i detta nu så att ni vänder på den negativa utvecklingen. Hoppas det ordnar sig.