Julia: Jag vill flytta ihop – men min kille bor redan med en tjej
Fråga: Jag har varit ihop med en kille i nästan ett år men det är väldigt komplicerat. Han bor nämligen ihop med en annan tjej och har gjort det i flera år. När vi träffades sade han att han snart skulle flytta ifrån henne men sedan har det dröjt. Han har sagt att hon mått så dåligt att han inte kunnat avsluta helt med henne än. Jag tänkte att det var okej och att jag kunde vänta på honom.
Efter ett tag märkte jag att han drack väldigt mycket sprit och ofta var full när han kom hem till mig. Eftersom jag tidigare haft en relation med en missbrukare så vill jag verkligen inte ha det igen. Då sade jag till min kille att han fick välja mellan mig och spriten. Han säger att han älskar mig och att han skulle välja mig. Efter det har han aldrig mer kommit hem till mig och varit full och jag vet att han bara dricker lita grann ibland. Så det problemet verkar vara borta. Det tycker jag är skönt för jag dricker nästan ingenting själv.
Men den sista tiden har min kille varit väldigt nere och deprimerad. Han säger att hans sambo håller på att flytta ut och att det är jobbigt med henne. Jag förstår det men är ändå glad. Jag vill att vi ska flytta ihop så fort som möjligt men när jag säger det till min kille så verkar han tveksam. Jag förstår inte alls varför när han älskar mig och nu äntligen blir helt fri från sin sambo. Jag tror att hon vet om mig för det har han sagt, men jag är inte säker. Vi träffas ändå flera gånger i veckan och han sover här en natt nästan varje helg, så hon borde ju fatta. Jag tycker allt känns lite jobbigt och rörigt just nu och vill stötta min pojkvän. Ändå vill jag förstås flytta ihop med honom så fort det bara går. / Julia
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ni är på olika platser i livet"
Ja, det låter onekligen lite rörigt och jobbigt för både dig och din kille nu. Först av allt vill jag säga att det låter väldigt bra att din kille valde dig när du ställde ultimatum om att han inte skulle dricka så mycket alkohol. Tyvärr är det inte alltid så att kärleken vinner i det läget då personer i missbruk kan ha väldigt svårt att sluta med spriten. Så kanske hade din kille inte några direkta problem med alkoholen även om han nyttjade den ofta. Hur som helst är det bra att han inte är full varje gång han kommer hem till dig och att han inte dricker så mycket.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det andra jag vill säga är att det nu tydligen är ett uppbrott på gång mellan din kille och hans sambo. Ett uppbrott är sällan lätt och smärtfritt så det är inte konstigt att din kille reagerar även om detta är vad han vill. Jag tycker att du haft stort tålamod genom att du väntat ut att din kille skulle flytta ifrån sin sambo. Tyvärr händer det att ”den andra kvinnan” får vänta i åratal utan att mannen bryter upp. Men nu verkar det som att det du önskar och vill ändå är på väg att hända.
Jag förstår att du är otålig och bara önskar att flytta ihop med din kille direkt. Men ni är på olika platser i livet just nu och kan ha olika behov. Jag tror att din kille skulle behöva lite tid att bearbeta sin separation och också landa i att leva ett tag ensam. Eftersom du pratat med honom om detta och han låter tveksam, så gissar jag att det är så han känner. Jag tycker att du ska avvakta och se hur allt blir mellan er nu när hans sambo försvinner ur bilden. Låt honom landa i det nya innan ni två startar ert nya samboliv.
Ert förhållande och era roller har hittills formats av att det finns en tredje person att ta hänsyn till. När hon försvinner ur bilden kan det vara bra att se hur ert förhållande utvecklas utan denna person. Hur kommer din kille agera och kommer han att förändras nu? Nu behöver du inte längre dela din kille med en sambo, så försök ha tålamod med samboendet. Lycka till!