Min kompis träffade en kille – och plötsligt existerar jag inte längre
När vännen väljer bort dig för sin pojkvän – hur ska man egentligen hantera det? Relationsexperten Maria Jacqueline förklarar varför det kan bli problematiskt att hänga upp hela sitt liv på en person.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
5 saker som gör en vänskap stark
Brand logo
5 saker som gör en vänskap stark
För ungefär ett halvår sedan träffade jag en ny vän och vi klickade direkt och började hänga väldigt mycket. Jag har genom livet haft lite svårt att hitta vänner så när jag hittar någon som det känns bra med så vill jag verkligen hänga mycket med den personen. Jag och den här tjejen, vi är båda runt 20 år, hittade på mycket kul och satt i timmar och pratade.
Men så för ett par månader sedan träffade hon en kille och nu är allt förändrat. Plötsligt drar hon sig undan mig och kommer med massa fåniga vita lögner om varför vi inte kan träffas. Det kan vara att hon inte hinner, att hon inte mår bra eller allt möjligt som jag fattar inte är sanna. Det känns så himla tråkigt och jag vet att hon istället träffar sin pojkvän.
Visst fattar jag att de vill ses, men vår vänskap då? Jag känner mig övergiven och ensam och känner att jag inte kan lita på henne när hon ljuger. Det verkar inte som om hon ser detta som ett problem, men det gör jag. Jag vet inte hur jag ska göra för jag känner mig så sviken och ledsen. Jag saknar henne och vill att vi ska ha det som det var förr. Hon säger att det blir svårt och att det inte kan bli som förr, men man ska väl inte svika sina vänner?
Jag skyller på hennes pojkvän att det har blivit så här och att vår vänskap blivit förstörd. Varför blir det så här för mig? Det har hänt förut och jag vet inte varför. Kan du hjälpa mig?
/My
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Du kanske förväntar dig lite väl mycket av dina vänner”
Nej, man ska förstås inte svika sina vänner. Men man kan inte heller kräva att de ska ge upp hela sitt liv för att tillfredsställa ens egna behov. Jag tror att du kanske förväntar dig lite väl mycket av dina vänner och hänger upp hela ditt liv på dem. Det kan bli kvävande och jobbigt för dem.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Visst vill man umgås mycket med sina vänner, precis som man vill umgås mycket med den käraste man nyligen träffat. Par som träffas och är nykära brukar dra sig undan med varandra och omgivningen klagar ofta över att de inte har tid för annat än varandra. Men det är något som oftast går över efter en tid.
Du klagar på att din väninna hittar på lögner om varför hon inte kan träffa dig, men jag gissar att hon känner sig trängd av dina krav och har svårt att säga det till dig rakt ut. Därför tror jag det är bra om du ligger lite lågt med att ni ska ses så ofta och backar undan lite. Be henne gärna att komma med ett förslag på när hon kan och vill ses och låt henne vara ifred emellan.
Jag tycker inte du ska anklaga hennes pojkvän för att ha förstört er vänskap. Dels tror jag inte den behöver vara förstörd men det är heller ingens fel att man träffas, blir förälskad och vill vara mycket med varandra. Det är så det ser ut i livet.
Du skriver att detta hänt dig förr, så mitt råd är att du funderar lite på vad du kräver av dina vänner. Det låter som om du uppslukar dem helt och det kan bli övermäktigt för de flesta.
Man bör inte hänga upp sitt liv på bara en person och det gäller både vänner och partner. Du låter lite grann som en svartsjuk partner som försöker kontrollera sin älskade och inte låter denne ha ett eget liv. Det är viktigt i alla typer av relationer att inte binda fast den andra eller göra denne till den enda.
Mitt råd till dig är därför att försöka ha fler vänner som du kan träffa. Om någon då är upptagen så har du fler du kan umgås med. Fundera lite över detta och försök ändra hur du tänker. Det kommer göra det lättare för dig att få och behålla vänner. Lycka till!