Varför blir jag så svartsjuk på min sambos ex?
Kvinna och man sitter i soffan.
Svartsjukan slår till varje gång sambons exfru kommer på tal. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo förklarar varför känslan kan bli så stark och vad den egentligen bottnar i.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?
Brand logo
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?
Jag och min sambo har varit tillsammans i ungefär fem år. Innan vi träffades var han gift med en kvinna som han hade varit tillsammans med sedan tonåren. De har fyra barn ihop som nu är vuxna och också några barnbarn.
Mitt problem är att jag kan bli oerhört svartsjuk på hans förra fru, hon har också träffat en ny och vi ses ibland på släktträffar och barnens födelsedagar och så. Jag vet att det var hon som ville skiljas och min sambo var väldigt ledsen efter uppbrottet.
Kort efter skilsmässan träffade han mig, jag tror det var ungefär två månader efter. När jag ser dem ihop är det som att det knyter sig i magen och jag avskyr när min sambo nämner hennes namn. Varför blir jag så svartsjuk?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Svårt för både dig och din sambo"
Det måste vara kämpigt för dig att känna de starka känslorna av svartsjuka. Svartsjuka kan verkligen komma plötsligt och göra att hela kroppen påverkas.
Jag ska återkomma till din fråga om varför du kan känna svartsjuka, men först vill jag att vi stannar en stund vid känslan svartsjuka. Att känna svartsjuka kan av många ses som skamligt. Det finns ett tabu kring känslan som kan göra att den är svår att prata om. Samtidigt är det en känsla som vilken annan. Vi vill inte känna svartsjuka, men inte heller sorg, rädsla, ilska, skam eller skuld. Men känslan i sig bara är. Det kan dessutom många gånger i livet vara befogat att man känner svartsjuka.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Det som blir problematiskt är hur vi agerar på känslan. Om du börjar anklaga din sambo när hans ex förs på tal, eller blir tyst och avstängd varje gång ni ska träffa henne, ja då kan det bli svårt både för dig och din sambo. Ett svartsjukt beteende kan till och med leda till det som man egentligen är mest rädd för: att bli lämnad.
När svartsjukan tar över krävs ett steg tillbaka
Därför är det oerhört viktigt att fråga sig själv vad man i detalj gör när känslan kommer. Har det gått långt tänker jag att man behöver få hjälp utifrån för att ändra sitt beteende. I många fall tycker jag att en vän kan räcka en bra bit på vägen, men det tycker jag inte när det gäller ett svartsjukt beteende. Att prata med en vän varje gång man känner svartsjuka blir en kortsiktig lindring, men kommer inte åt problemets rot. Finns det ett svartsjukt beteende som skapar konsekvenser i relationer rekommenderar jag alltid psykologisk behandling.
Du undrar varför du känner svartsjuka. Det kan finnas många möjliga förklaringar till det, men det jag ser bland de klienter som ofta återkommer till den känslan i relationer är att det ofta finns ett känslomässigt sår av övergivenhet. Många gånger har personen i sin barndom blivit lämnad av en förälder, fysiskt eller psykiskt. Det kan vara att föräldern varit bortrest längre tid, eller att den har varit svårt deprimerad i långa perioder och därför inte kunnat vara emotionellt tillgänglig för sina barn. Det är inte heller ovanligt att man har blivit utsatt för utanförskap i skolan.
Väldigt ofta söker klienter svar i att de i någon relation har blivit utsatt för otrohet. Det kan såklart förstärka ett svartsjukt beteende, men ofta räcker inte det som förklaring om känslan återkommer genom ens liv.