"Min nya kille tycker att jag och min exman har för mycket kontakt"
Fråga: Jag skulle vilja höra dina synpunkter och få råd om en sak som jag tycker känns svår. För några år sedan separerade jag och barnens pappa. Det var på hans initiativ och jag blev väldigt ledsen. Visserligen tyckte jag att det fanns saker som inte fungerade så bra men jag var ändå inställd på att vi skulle leva ihop med våra tre barn. Det första året var hemskt, barnen var förvirrade och ledsna, jag var ledsen och samarbetet med min exman var jobbigt. Barnen började bo växelvis och efterhand har allt börjat fungera bättre och bättre.
I dag kan jag faktiskt se att skilsmässan var det bästa som kunde hända. Jag tror att vi alla fem mår bättre. Barnen är nu mellan 6 och 10 år och för dem är det helt naturligt att flytta mellan oss. Min exman och jag har ett väldigt bra samarbete och har mycket kontakt med varandra. Vi diskuterar allt gällande barnen och går tillsammans på möten i skolan. Vi försöker också då och då att ta en dag då vi är tillsammans alla fem och gör något trevligt med barnen. Det kan vara att gå på badhuset, spela bowling eller ta en skogsutflykt och grilla korv.
För ett tag sedan träffade jag en kille som jag tycker väldigt mycket om. Han har träffat barnen och det gick bra. Vi har trevligt tillsammans och har pratat om att flytta ihop inom ett år. Det enda som oroar mig är att han tycker att jag och min exman har för mycket kontakt och att det räcker att vi pratar om det nödvändigaste med barnen. Han kan inte alls förstå att vi gör saker med barnen tillsammans, firar födelsedagar med dem och så vidare. Jag vill ju kunna fortsätta så här då jag ser hur bra barnen mår av det. Ska vi sluta med det för att göra min nya nöjd? /Hanne-Li
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Stor eloge till er båda"
Först vill jag säga ett stort grattis till dig och din exman för att ni lyckats ordna ett fungerande och bra samarbete mellan er för era barns skull. Det är otroligt mycket värt och påverkar era barns liv väldigt positivt. Du beskriver att det till en början var väldigt svårt och det är inte så konstigt. En skilsmässa ÄR svår och tung och hela livet vänds upp och ner. Det gäller för alla att hitta sina nya roller och att få till ett fungerande samarbete. Tyvärr lyckas det inte alltid och de som då får betala priset för föräldrars bråk och oförmåga är alltid barnen. Det är därför jag vill ge en stor eloge till er båda för att ni gjort alla rätt.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Med det sagt så förstår du nog vad mitt svar på din fråga kommer att bli. Vill du verkligen offra det här fungerande samarbetet och dina barns välmående för den här mannen? Även om både du och dina barn tycker om honom och det finns mycket som är bra med honom så fungerar uppenbarligen inte en av de allra viktigaste parametrarna. Nämligen att han ska acceptera din relation till dina barns pappa och deras behov av att ni fortsätter den inslagna vägen. Hur mycket har ni pratat om detta? Vad är det han är rädd för i din kontakt med ditt ex?
Jag tycker att du måste berätta för honom ordentligt hur viktigt detta är för barnen och hur du ser på det. Du måste vara tydlig med att du inte accepterar att han försöker förhindra det här. Nu vet jag inte hur ofta du och pappan gör saker tillsammans med barnen men om det är väldigt ofta så kanske det är naturligt med en justering. När det kommer nya partners med i bilden så förändras förstås alla förutsättningar och vissa kompromisser behöver göras. Men att minimera er kontakt till ”bara det nödvändiga” låter inte okej. Om man nu inte räknar in födelsedagar och att ses ibland till detta. Men du och pappan kanske kan strukturera upp det hela och bestämma att ni till exempel gör något tillsammans med barnen en gång i månaden och äter middag ihop en gång i månaden. Då vet din nya kille vad som gäller och får kanske lättare att förhålla sig till det. Stå på dig för era barns skull.