”Min bästis slår mig – men jag vill inte förlora henne”
Två unga tjejer osams
Hon älskar sin bästis – men får blåmärken, rivmärken och slag när kompisen blir arg. Vad gör man när vänskapen gör ont på riktigt? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger sina bästa råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
5 saker som gör en vänskap starkBrand logo
5 saker som gör en vänskap stark
Jag är en tjej som snart fyller 12 år och bor med min mamma, pappa och lillebror. Jag går i sexan och tycker att skolan är rolig. Jag är ganska duktig om man får säga det själv. Ända sedan jag gick på förskolan har jag varit bästa kompis med en tjej som också går i min klass. Vi har jättekul ihop och lyssnar på musik, gör Tiktok-videor och umgås varje dag. Hon är verkligen min allra bästa vän och jag vill alltid vara vän med henne. Vi sover över hos varandra ofta på helgerna och våra mammor känner varandra.
Men en sak är väldigt jobbig och det är därför jag skriver till dig. Det händer ibland att vi blir osams och det är väl inte så konstigt. Men det som är jobbigt då är att min kompis blir så himla arg och kan slå mig i ansiktet, som en örfil. Hon drar mig också i håret och river mig på armarna och halsen. Idag bet hon mig så det började blöda lite.
"Jag vill inte skvallra"
Hon gör bara detta när ingen annan ser det så det är bara jag som vet det. Jag har aldrig berättat för någon vuxen för jag vill inte skvallra. Min mamma har ibland sett att jag har rivmärken och blåmärke, men jag säger att vi lekt och att min bästis råkat riva mig. Det tror min mamma på.
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Flera gånger har jag sagt till min bästis att hon inte får göra så och jag har också börjar gråta ibland. Då ångrar hon sig och lovar att hon inte ska göra så igen. Men nästa gång hon blir arg verkar hon ha glömt alltihop och slår och river mig igen. Jag vet inte vad jag ska göra mer eftersom det inte hjälper att jag har sagt till henne många gånger.
Snälla du, kan du hjälpa mig? Jag älskar min bästis och vill fortsätta vara vän med henne men jag vill att hon ska sluta slå mig.
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Acceptera inte att hon gör dig illa"
Jag blir verkligen ledsen över att höra hur du har det med din bästis. Det hon gör är verkligen inte okej och du ska inte acceptera att hon gör dig illa. Situationen är allvarlig, både för henne och dig och jag tänker att ni båda behöver hjälp av vuxna för att förändra detta.
Du har försökt prata med din kompis utan att det hjälper och då är det dags för dig att göra något annat. Om du vill kan du ”varna henne” om att nästa gång hon slår, biter eller river dig så kommer du att berätta för någon vuxen. Kanske kommer hon ändå inte kunna hejda sig, eftersom jag tror att hon har något problem som hon behöver få hjälp med.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Din bästis behöver hjälp
Jag förstår att du tänker att du skyddar henne genom att inte berätta för någon vuxen, men det gör också att hennes beteende fortsätter och att hon går miste om den hjälp hon behöver. Det är inte heller bra för dig att låta dig behandlas så här i en relation, oavsett om det är av en bästis eller en pojkvän. Du behöver stå upp för dig själv och visa att det inte är okej att slå dig.