Måste jag följa med mina föräldrar till landet?
En tonåring som håller händerna vid huvudet och en mamma i bakgrunden.
Foto: TT
”Agnes” är snart 15 år och är trött på att tillbringa sommarloven på landet. Hon vill inte följa med familjen dit och frågar nu relationsexperten Maria Jacqueline Bratt om råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Brand logo
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Fråga: Måste jag ruttna bort på landet som mina föräldrar vill? De tvingar mig att följa med på landet och jag hatar det. Jag vill vara kvar i stan och hänga med mina kompisar. Mina föräldrar tycker att jag ska vara glad som kan vara på landet och få ”frisk luft” men det är jag inte alls. Det känns bara som att jag vill dö.
Vi ha haft vårt land hela mitt liv och när jag var liten älskade jag att vara här, men det gör jag inte nu. Mina småsyskon tycker det är kul och härligt men jag känner bara att jag ruttnar bort här. Visst får jag ta med mina kompisar hit men de flesta vill bara komma ett par dagar för de tycker också att det är tråkigt här. Vad ska jag göra?
Jag vill vara kvar i stan och försöka hitta ett sommarjobb. Jag fyller snart 15 år. Kan mina föräldrar verkligen tvinga mig att vara här och hur länge i så fall? Tills jag är 100 år eller? Värst är när det är dåligt väder för då har man INGET att göra. När det är soligt kan man i alla fall bada och sola. Jag vill inte ha fler förstörda sommarlov så hur ska jag få mina föräldrar att fatta att jag HATAR att vara här och inte vill mer?
/Agnes
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Kompromissa fram en bra lösning"
Oj, jag förstår verkligen att det inte är kul att ruttna bort på landet. Det ska du förstås inte behöva göra och kanske är det inte heller vad dina föräldrar vill. De flesta tonåringar upplever säkert liknande om de tvingas vara någonstans där de inte vill, särskilt utan sina kompisar. Men det hjälper kanske inte dig att veta.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tycker att det här är någonting som du och dina föräldrar måste prata om på allvar. I en familj kan och bör man ta hänsyn till allas behov och när det gäller tonåringar är det kanske inte så lätt. Ofta går deras vilja och önskningar helt emot föräldrarnas. Men då gäller det att prata och försöka kompromissa sig fram en bra lösning.
Jag antar att du har uttryckt din vilja om att stanna i stan till dina föräldrar och jag undrar lite vad de svarade? Är det en helt omöjlig tanke för dem? De vill nog inte att du ska stanna och bo helt ensam när du är så ung men finns det någon annan du skulle kunna bo hos ett tag? Kanske någon släkting eller någon av dina kompisar? Då skulle dina föräldrar vara trygga med att du hade det bra. Kanske kan dina föräldrar korta ner sin vistelse i stugan lite eller att en av dem är med dig i stan och den andra med dina småsyskon på landet. Dina föräldrar behöver också ta hänsyn till att du har andra behov nu som tonåring än vad dina mindre syskon har.
Jag tycker det är en väldigt bra idé att försöka hitta ett sommarjobb och prova på att ta ansvar för sig själv lite. Men ibland har föräldrar svårt att hänga med i att deras barn börjar bli vuxna. Jag tror att det bästa sättet att försöka få dina föräldrar att förstå och lyssna är att inte skrika och vara arg, utan sätt dig ner med dem och diskutera olika alternativ. Försök förhandla fram så att du kan vara i stan några veckor och kanske på landet några veckor tillsammans med någon kompis.
Genom att diskutera och prata med dina föräldrar och komma med olika förslag så visar du god vilja. Det gäller att ni alla har och får förtroende för varandra. Dina föräldrar ska lita på dig och du ska visa dem att du är att lita på. Jag hoppas ni kan komma fram till någonting så att du inte behöver ruttna bort på landet. Kram.