Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man är så oromantisk – jag saknar att bli uppvaktad
08 jun, 2023
Missnöjd kvinna sitter bredvid sin make i soffan
Vår läsare önskar sig mer romantik i sitt äktenskap och undrar hur hon ska få sin make att bli mer romantisk. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag vill ha mer romantik i mitt äktenskap. Mina väninnor berättar hur de blir överraskade med spa-besök eller resor till Paris av sina män. Medan min man tycker att han är romantisk när han diskar eller lagar mat – vilket sker max två gånger i månaden och då förväntar han sig att vi ska ha sex efteråt, eftersom jag fått ”en stunds vila”. Medan det jag vill ha är spontanitet, att känna mig uppskattad, bli uppvaktad med blommor, choklad och närhet.
Jag har försökt ge honom pikar och hintar om vad jag saknar och jag har berättat om sådant som våra vänner gör, men han fattar inte vinken.
Vad ska jag göra för att få in lite mer passion och romantik i vår relation?/Röda rosor

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Prova en annan taktik"
Människor är olika och vad som uppfattas romantiskt likaså. För någon kan det vara att vandra hand i hand, sitta tysta tillsammans, se solen gå ner eller så kan det handla om uppvaktning, överraskningar och upplevelser. Romantiskt blir det ofta om partnern lyssnat och snappat upp något personligt och har med detta i sitt sätt att visa uppskattning.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Även om det romantiska spektrat är brett är det viktigt att agerandet är osjälviskt, kärleksfullt och av omtanke för partnern och inte en handling med baktanke. Det är varken sexigt eller ok att ge förpliktade gåvor.
För din man innebär en diskmaskinstömning eller att laga mat det mest romantiska han kan leverera, och även om att avlasta varandra är en kärlekshandling, är det snarare självklart att dela på markservice än att det ger plus på romantik-kontot. En del har en naturlig fallenhet för romantiska inslag medan andra måste träna upp sin passionerade sida och det finns utvecklingspotential hos er.
Hitintills har du provat att ge hintar, pikar och berättat om vänners fantastiska liv. Men eftersom det inte gett önskat resultat bör du prova en annan taktik. I stället för att leverera luddiga budskap och hoppas på att maken kan läsa mellan raderna – var övertydlig med vad du vill få fram.
5 tips på hur du kommer närmre din partnerBrand logo
5 tips på hur du kommer närmre din partner
Berätta under trevlig stämning vad du drömmer om och hoppas på och att du tycker om att bli överraskad och gärna gör något tillsammans med din man. Förklara vad som ger dig glädjeskutt i hjärtat, pirr i kroppen och vilka blommor du tycker om. Informera om favoritchokladen du skulle vilja ha och resmål du skulle vilja besöka. På så sätt får din man en massa information som han sedan kan välja och vraka bland för att uppvakta dig.
Annons
Fast händer det ändå inget romantiskt… sitt inte där och vänta på makens initiativ. Ni har ju delat ansvar för att skapa romantiska tillfällen. Fundera på vad du själv gör för att uppvakta din man och hur du för in mer romantik i ert äktenskap? Avsett tid och rum för att låta ögonen mötas utan störningsobjekt som mobil och tv. Boka en överraskningsresa eller spa-weekend och bjud med din man. Var den som själv skapar mysiga scenarion i stället för att gå runt och hoppas med risk för att bli besviken.