Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mamma snackar skit om pappa – hur sätter jag ner foten?
17 maj, 2023
Vuxen dotter tittar bort när mamman pratar med henne
Mamman talar illa om pappan och nu har dottern fått nog. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger henne råd om hur hon kan ta upp saken med sin mamma.
Annons
Fråga: Min mamma och pappa är skilda sedan 25 år, de är nu båda i 65-årsåldern. Så länge jag minns har mamma pratat skit om pappa, pappas nya sambo och hans sätt att vara.
Så skiljer du dig bäst för barnenBrand logo
Så skiljer du dig bäst för barnen
Nu vill jag inte höra mer om saken, vill inte behöva ta någons sida. När jag var barn tog jag nog mammas sida eftersom jag bodde hos henne mer och stod henne närmare. Men nu orkar jag inte bry mig längre, vill bara försöka ha en fin och vuxen relation med båda (även om båda relationerna är ganska ytliga). Hur bemöter jag mammas skitsnack? Hur sätter jag ner foten utan att bli ovän med henne? Och hur kan jag fördjupa relationen till mina föräldrar? /Dottern
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Annons
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Förklara för din mamma vilka känslor det väcker"
Det låter som du länge har tvingats ta en roll som du inte har velat vara i. Det har varit jobbigt för dig i vuxen ålder, och har säkert varit ännu kämpigare för dig som barn.
Jag tänker att föräldrar oftast inte har som avsikt att skapa en svår situation för sina barn, men vid separationer kan de bli så pass indragna i sina egna känslor att de överger barnens behov.
Barn behöver känna att båda deras föräldrar är bra och trygga. Om den ena föräldern talar illa om den andre kan det leda till att barnet blir osäkert och frågar sig saker som ”kan jag verkligen lita på pappa?”, ”bryr han sig om mig”? Vid en separation kan det också vara så att man vill straffa sin partner. Risken är dock att det i stället är barnet som blir straffat.
Jag tycker att det är bra och sunt att du nu som vuxen kan se att du vill ha situationen annorlunda. Det betyder att du också ser över dina behov. Jag tycker att du ska förklara för din mamma hur det blir för dig och vilka känslor det väcker när hon talar om din pappa.
Annons
Försök att inte vara dömande, utan förklara att du vill ha en fin relation med båda. Säg att du inte vill ge henne skuld, men att det är viktigt att du får uttrycka din syn för att kunna lägga det gamla bakom er och göra er relation bättre. Fråga henne om hon har någon tanke på hur ni kan arbeta på er relation.
Du skriver också att relationerna till båda föräldrarna är ganska ytliga. Fundera över vad du tycker saknas mellan er. Försök att prata om dina behov när ni är i ett neutralt läge. Det gör det enklare för er att kunna se på situationen på ett nyktert sätt. Till sist vill jag säga att det är fint att de har en sådan klok dotter, som kan se vad hon mår bra av och som vill arbeta på relationerna.