Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min gamla mamma ger mig ständigt dåligt samvete
06 apr, 2023
mamma som klagar på dotter
Hon lever med ständig smärta men försöker ändå hjälpa sina gamla föräldrar så gott det går. Men det räcker inte och hennes mamma ger henne ständigt dåligt samvete. Relationsexperten Maria Jacqurline Bratt ger råd.
Annons
mFråga: Jag slits itu av mitt dåliga samvete för alla runt omkring mig. Jag är en gift kvinna med en man och tre halvstora barn. Dessutom har jag gamla föräldrar som får svårare och svårare att klara sig själva.
För några år sedan var jag med om en allvarlig bilolycka som har gjort att jag lider av ständiga smärtor och att jag inte kan arbeta. Min kropp är ett stort hinder i min vardag och även om min familj tar stor hänsyn till mig så känner jag att jag borde göra mer. Men vissa dagar klarar jag ingenting medan andra dagar kan jag göra en hel del. Det är dock omöjligt för mig att planera eftersom jag aldrig vet när jag orkar. Ibland är jag oförmögen att klara någonting flera dagar i sträck.
VIDEO: 7 tips för att hantera perfektionism och prestationsångestBrand logo
VIDEO: 7 tips för att hantera perfektionism och prestationsångest
Mina föräldrar säger att de förstår mig men ändå gråter min mamma och säger att jag nästan aldrig kommer dit. Trots att jag försöker åka dit så mycket jag bara kan. Ibland måste jag dock ställa in fastän jag lovat att komma och då blir min mamma ledsen och suckar. Då känner jag mig verkligen usel och får så dåligt samvete.
Annons
De vill inte ta emot hjälp från hemtjänsten utan tycker att jag kan hjälpa dem. Det blir ytterligare en press på mig. Ibland tvingar jag mig dit ändå men då får jag ”betala” för det efteråt och kan bli sängliggande i flera dagar. Då får jag dåligt samvete för min familj och mina barn som jag vet behöver mig också. Min man är ett under av tålmodighet och hjälpsamhet och han stöttar mig verkligen. Men jag får dåligt samvete av att se hur mycket han sliter och får göra här hemma. Jag klarar ju inte att dela det med honom. Jag önskar att jag hade en annan kropp och att jag inte hade så dåligt samvete mot allt och alla. Hur ska jag hantera situationen?
/Dåligt samvete
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Relationsexperten Maria Jaqueline Bratt svarar: ”Du duger precis som du är”
Jag förstår verkligen att det är lätt att önska sig en annan kropp när man mår så dåligt som du beskriver. Ibland är det så att man kan ha smärtor och svårigheter som inte syns utåt och då blir det svårare för människor runt om att förstå hur besvärligt man faktiskt har det. Då blir det ännu viktigare att man själv kan vara tydlig i sin kommunikation med andra och att sätta gränser för sig själv. Men jag vet att det oftast är lättare sagt än gjort. Särskilt vi kvinnor sätter ofta oss själva i andra hand och vänder ut och in på oss själva för att ta hand om andra runt om oss. Din närmaste familj tycks ändå vara bra på att stötta och hjälpa dig vilket är skönt att höra. Din mamma däremot har svårare för att förstå och spelar på ditt dåliga samvete.
Annons
Jag förstår att du gärna vill hjälpa dina föräldrar och att det är svårt att säga nej. Likaså att ställa in något du redan lovat. Kan du ha ett samtal med dina föräldrar och berätta hur jobbigt detta är för dig och att du skulle behöva lite stöd från dem? Ibland behöver vi vara tydliga och kommunicera våra behov och känslor. Du måste också säga ifrån och berätta att du inte kan hjälpa dem fysiskt utan att det är dags för dem att ta emot hjälp från hemtjänsten.
Många äldre har svårt för det så ibland kan man behöva säga ifrån ordentligt. Om du är konsekvent i att du inte hjälper dem fysisk men gärna hälsar på och pratar, så tvingas de inse att de måste ta emot hjälp. Hårt men nödvändigt. Vårt samvete är egentligen bra och vägleder oss och visar när saker är rätt eller fel. Men att ha dåligt samvete över något där man inte gjort något fel är inte särskilt konstruktivt.
Försök jobba med dina tankar om att du faktiskt inte gör något fel mot dina närmaste utan att du gör så gott du kan. Det är inte ditt fel att du lever med trötthet och smärta så försök vara snäll mot dig själv och säg att du duger precis som du är.
Annons