Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
När andra föräldrar ljuger – hur pratar man med sitt barn?
26 okt, 2025
Mamma viskar i dotterns öra.
När en annan förälder ofta ljuger – och barnet gör likadant – kan det bli svårt att veta vad man ska säga hemma. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd om hur du kan prata med ditt barn om sanning och små lögner.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 tips till dig med ett högkänsligt barnBrand logo
5 tips till dig med ett högkänsligt barn
Jag har en fråga till dig angående vår dotter och hennes kompis på förskolan. Vår dotter är en pigg och glad tjej, och hon är vårt första barn. Vi har sedan fått en liten lillebror till henne och gör vårt bästa för att uppfostra barnen till bra människor.
På förskolan leker vår dotter mycket med en jämnårig flicka och de leker även ofta hemma hos varandra Det är en liten gullig tjej som är full av fantasi och hittar på många roliga lekar. Så jag förstår att vår dotter tycker om att leka med henne. Flickans mamma är ensamstående och lite blyg men verkar väldigt rar.
Det som är problemet är att mamman ljuger om de mest fåniga saker. Obetydliga saker som vad de åt till frukost och även att de bor i en lägenhet med två rum och inte tre som hon säger. Det är bara ett par exempel av många. Hennes dotter är likadan och ljuger om massa småsaker. Det kan jag lättare förstå för barn kan ju ofta ljuga och fantisera om allt möjligt. Men jag har väldigt svårt att förstå varför mamman ljuger om massa saker och det känns svårt att kunna lita på henne.
Annons
Vår dotter är väldigt observant och har mer och mer börjat lägga märke till att både mamman ljuger men även hennes kompis. Hon har frågat mig om det för jag brukar säga att man inte ska ljuga utan att det är viktigt att man talar sanning, även om det ibland kan vara jobbigt. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara för vår dotter varför den här mamman och kompisen ljuger. Jag förstår det ju inte själv heller.
/Cilla

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Hon ljuger inte av elakhet"
Nej det är inte så lätt att förstå varför människor ljuger om obefintliga och meningslösa saker där man lika gärna kan vara ärlig. Precis som du skriver så är det inte så konstigt när det gäller barn. De har ofta livlig fantasi och har inte heller alltid lärt sig skillnaden mellan sanning och lögn. Din dotters kompis tycks ha livlig fantasi och då är det inte konstigt att hon ibland inte säger sanningen. Eftersom hennes mamma dessutom far med osanningar i stort och smått så kan man misstänka att flickan inte riktigt lär sig detta hemifrån, vilket är synd.
Annons
Anledningen till att människor ljuger kan vara flera. Ibland kan det vara för att man har dåligt självförtroende och vill få sitt liv att verka mer spännande och bra än vad det är. Ibland kan man vilja förbättra en historia eller situation man berättar om vilket gör att sanningen förvanskas.
Det finns också människor som ljuger tvångsmässigt och helt automatiskt vilket brukar kallas mytomani. Då finns det sällan något motiv bakom själv ljugandet. Men de allra flesta människor ljuger ibland, det vi kallar ”vita lögner”. Det kan vara för att inte såra någon eller att slippa någon pinsamhet eller till exempel ett straff.
Lär ditt barn att sanning är viktigt – utan att döma andra
Jag tänker att det är bra om du har ett samtal med din dotter om vikten av att säga sanningen men att en del människor har svårt med det. Poängtera att ni i er familj tycker det är viktigt att säga sanningen men att alla inte tänker likadant. Det kan vara bra att ha med sig i livet att inte lita blint på allt som människor säger.
Annons