Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Storasyster flyttade hemifrån – nu är lillebror förkrossad
23 mar, 2023
En nedstämd pojke som tittar ut genom ett fönster
Storasyster har flyttat hemifrån och den som saknar och längtar efter henne mest är lillebror. Nu frågar mamman i familjen vad de kan göra för att hjälpa honom. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Världen har rasat för lillebror… När jag träffade min nuvarande man hade jag en dotter på tolv år. Sedan fick min man och jag en son som nu är tio år. Trots åldersskillnaden älskar syskonen varandra och min dotter är som en andra mamma för sonen. De har så mycket gemensamt och har umgåtts mycket. De har sett film ihop, spelat spel, legat bredvid varandra och läst och massa annat.
Vilket av syskonen är bäst?Brand logo
Vilket av syskonen är bäst?
Nu har min dotter flyttat hemifrån och fått en egen lägenhet i stan. Jag vet att hon njuter av sitt nya vuxenliv. Jag bävade för att hon skulle flytta och att det skulle bli tomt. Men nu märker jag att den som lider mest är lillebror. Han har blivit så ledsen, nästan lite håglös, och frågar ofta om när hon kommer. Jag tycker så synd om honom som nu är ensam och undrar hur jag kan göra för att hjälpa honom. Jag förstår ju att storasyster har fullt upp med sitt och inte kan komma och hänga hos oss hela tiden. Men världen har rasat för lillebror, så vad gör vi? Kan du ge mig ett råd?
/Längtande lillebror
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så härligt att dina barn har en så stark och fin syskonrelation. Det är inte konstigt att lillebror längtar efter den dagliga kontakten med storasyster. Det här visar att det inte bara är svårt för föräldrarna när barn flyttar hemifrån, utan syskon kan sakna lika mycket. Det blir en stor omställning för alla och det kan ta tid att vänja sig.
”Vet storasyster om hur lillebror känner?”
Självklart måste man respektera storasysters rätt till ett eget liv, men vet hon om hur lillebror känner? Jag tänker att det ändå är bra att hon får veta att han längtar väldigt. Han undrar också när hon ska komma nästa gång och kanske skulle det vara lättare för honom om ni kunde ordna ett regelbundet umgänge mellan dem, åtminstone nu i början. Kan de träffas en bestämd veckodag och göra någonting ihop så han vet när nästa gång blir? Kanske kan de också bestämma att han sover över hos storasyster en helg eller natt i månaden, så att de kan mysa och ha det trevligt. Jag tror att känslan av att han vet att något är bestämt kan hjälpa mycket. I övrigt handlar det om att vänja sig vid den nya situationen. Hoppas det ordnar sig.
Annons