Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hjälp! Jag är kär i min kollega!
30 jan, 2023
En kvinna som tittar på en man
Hon har just gått igenom en tuff skilsmässa och bestämt sig för att hålla sig ifrån förhållanden. Men så råkade hon träffa en man på jobbet som hon dras till som en magnet! Nu frågar hon Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, hur hon ska göra.
Annons
Fråga: Jag har precis tagit mig igenom en lång och smärtsam skilsmässa. Nu är allt uppklarat och jag kan pusta ut. Vi har två snart tonåriga barn som kommer att bo växelvis, vilket nog blir bra. Jag själv är så trött på män att jag aldrig vill se en man mer och tänkte hålla mig borta från allt vad förhållande heter en lång tid. Jag vill bara bo själv, göra vad jag vill och ägna all min tid åt barnen. Det var så jag tänkte!
Innan jag mötte den där mannens blickar i en trappa på arbetet. Det bara tjongade till i skallen och jag flinade mot honom och rodnade upp till öronen. Det är samma sak varje gång vi ses. Det verkar vara likadant för honom, att vi dras till varandra som magneter. Han verkar helt underbar, trevlig, rolig och singel. Varje gång vi ses flirtar vi hejdlöst och jag bara längtar till jobbet.
6 tecken på att någon är attraherad av digBrand logo
6 tecken på att någon är attraherad av dig
Men vad gör jag med alla mina föresatser om att hålla män på avstånd? Det låter så fånigt, men det enda jag vill är att få titta in i hans underbara skrattande ögon. Jag är så arg på mig själv för att jag lät detta hända. Vad gör jag?/ Dårskap
Annons

Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker inte att du är dum och du ska självklart inte vara arg på dig själv. Det här var ingenting du kunde styra över och ibland är det så i livet. Vi kan ha de allra bästa föresatser och så händer något som omkullkastar allt och vi får göra upp nya planer. Kärleken kan vara en sådan sak som bara drabbar en utan att man kan göra någonting.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Din föresats att hålla dig ifrån män en tid efter en svår och uppslitande skilsmässa var god. Det kan alltid vara bra att landa i sig själv och hitta stabil mark under fötterna efter en kris. Men så dök den här mannen upp och ni tycks ha drabbats av omedelbar attraktion. Det ska man inte förakta.
"Säg inte nej till livet när det händer"
Jag tycker att du ska tänka om och se vad som händer med denna man. Det är dumt att stänga den dörr som öppnats. Antingen kan det leda till en livslång kärlek, eller så är det en passion som snabbt går över. Det vet ingen av er. Det du kan styra över är att bestämma dig för att inte göra några drastiska förändringar innan du är säker på ert förhållande, som att flytta ihop eller gifta er. Ge er tid att lära känna varandra och se vart detta leder. Det vore ju förfärligt synd om du missade en chans att träffa någon som kunde leda till någonting riktigt bra. Jag gissar att det här flirtandet gör dig gott och får dig att må bra. Efter en lång tid med sorg och smärta gör detta dig säkert gott. Säg inte nej till livet när det händer!
Annons