Kan jag adoptera min lillasyster?
En ung kvinna med ett barn i famnen.
Hon är 22 år och hennes lillasyster är fyra år. Nu är deras mamma svårt sjuk och kommer inte att leva länge till. Går det att adoptera sin lillasyster och hur går processen till? Socionomen och relationsexperten Maria Jacqueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Brand logo
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Hej! Min fråga är lite annorlunda men jag hoppas du kan svara på den ändå. Min mamma är svårt sjuk och kommer att dö inom några månader. Hon har varit sjuk i flera år men vi trodde inte det skulle bli så illa att hon dog. Hon är bara 45 år och har förutom mig en liten flicka som är snart fyra år. Jag själv är 22 år och bor fortfarande hemma för att hjälpa min mamma. Min lillasyster kom till genom spermiedonation på en klinik i Danmark, så hon har ingen pappa närvarande. Innan hon föddes var det bara min mamma och jag och jag har alltid levt med henne även om jag träffat min pappa.
Jag har ett arbete och tar i övrigt hand om min mamma och min lillasyster. Jag gör allt med henne eftersom min mamma inte kan. Jag tar henne i förskolan, ger henne mat, badar och nattar henne och tar hand om henne på nätterna om hon vaknar. Detta har jag gjort sedan hon var runt ett då min mamma inte längre klarade det.
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Min lillasyster vet att vår mamma är hennes ”riktiga” mamma men kallar mig ändå mamma vilket är okej för oss alla. Vi sitter alltid inne hos vår mamma på kvällen innan läggdags och min lillasyster lägger sig ofta bredvid och gosar. Allt är förstås hemskt sorgligt och jag är förtvivlad över att vår mamma snart inte kommer att finnas. Men samtidigt är min lillasyster ljuset i mitt liv och jag älskar henne och ser henne som min egen dotter.
Min mamma och jag har pratat om hur vi ska göra när hon inte finns längre och min mamma vill förstås att jag ska ta hand om min lillasyster och helst adoptera henne så hon säkert alltid får vara hos mig. Men hur ska vi göra för att det ska bli så? På förskolan vill de alltid ha min mammas namnteckning som godkännande om det är något som gäller min syster. Men hur blir det när hon inte finns längre? Snälla, hjälp mig med detta så jag får ha kvar min lillasyster.
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ” Det är bra att ni tänker framåt kring vad som händer efter din mammas död”
Självklart kan jag svara dig. Jag är verkligen ledsen att höra om din och din lillasysters situation. Den måste vara tung och svårt för dig som tar ett så stort ansvar. Men så skönt både för din mamma och din lillasyster att de har dig.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är bra att du och din mamma tänker lite framåt kring vad som händer efter hennes död. Jag är alldeles säker på att det inte ska vara några problem för dig att kunna få fortsätta att ta hand om din lillasyster. Det finns två alternativ för hur det kan göras. Antingen genom adoption som ni pratat om eller att du blir hennes familjehem och särskild förordnad vårdnadshavare (SFV). Som en SFV kan du fatta alla juridiska beslut kring din lillasyster, precis som en ”vanlig” förälder som är vårdnadshavare. Båda dessa alternativ är säkra för att din syster ska få stanna hos dig så länge allt fungerar bra för henne. Socialtjänsten lägger sig bara i om din syster skulle fara illa på något sätt, men då spelar det ingen roll om du adopterat eller är SFV.
Om du vill ansöka om att adoptera din syster så ska det ske via tingsrätten som i sin tur ber familjerätten i din kommun om en utredning och därefter fattar beslut. Därför tycker jag att du redan nu kan kontakta dem och be om ett möte för att få information utifrån just er situation. Det är också så att när din mamma gått bort behöver socialtjänsten utse en ny vårdnadshavare för henne, alltså en SFV, eftersom hon då står utan vårdnadshavare och någon måste kunna fatta beslut kring henne. De behöver också godkänna dig som familjehem för henne. Därför tycker jag att du även bör kontakta dem redan nu för att berätta om er situation. Det är bra att de känner till hur det ser ut och att ni kan förbereda för den dag din mamma inte finns.
Om din mamma orkar kan hon också berätta för dem om sina önskemål kring din lillasyster. Det är bra att socialtjänsten får ta del av dem. Lycka till och stor varm kram ifrån mig.