Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
"Kajsa": Är jag självisk som inte vill umgås med min syster?
10 okt, 2023
Kajsa vill inte fördjupa relationen med sin syster. Hon tycker att det räcker med att de ses hos hemma hos föräldrarna ibland. Nu undrar hon om det är själviskt av henne att tänka så. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag har en syster i Danmark som jag har sporadisk kontakt med, vi skriver ett sms då och då. Hon är mycket äldre än mig och vi har bott i olika länder de senaste 15 åren, så vi har aldrig varit särskilt nära. Nu har jag blivit inbjuden till hennes sons 18-årskalas och jag känner att jag ”måste gå”. Måste jag det? Jag har fullt upp på mitt håll och känner inte att det är värt besväret att åka dit bara över en helg, det tar många timmar att åka från min stad i norra Sverige.
Äldsta syskonet? 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Samtidigt känner jag mig dum om jag tackar nej utan anledning eller utan att ha en ordentlig ursäkt. Jag får dåligt samvete. Jag vet ju att hon skulle bli glad om jag och familjen kom. Jag gillar min syster och de gånger vi ses hos våra föräldrar i vår hemstad så är det fin stämning och roligt. Men jag känner att det kan få vara bra så, att vi inte behöver ses oftare eller fördjupa relationen mer. Är det fel eller själviskt av mig att tänka så? /"Kajsa"
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Se till vad du orkar"
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Du verkar vara säker på hur du vill ha relationen med din syster. Du känner att ni har en fin kontakt och du tycker om att träffa henne, men tycker att det är tillräckligt med hur relationen ser ut nu. Problemet är att du får dåligt samvete över att tacka nej utan att ha en anledning. Vad skulle hända om du förklarade för henne hur du känner? Att du tycker om att ses, men att det blir för lång resa för att komma dit över en helg? Jag tänker att de flesta personerna förstår situationen och accepterar den förklaringen. Hon har säkert redan tänkt i de banorna, men ändå velat bjuda dig, både för att hon säkert vill att du ska komma, men också för att hon inte velat utesluta dig.
Jag tycker inte att du är självisk i det här avseendet. Problemet uppstår snarare om du aldrig skulle anstränga dig i några relationer. Alla relationer innebär vissa ”uppoffringar” på kort sikt. Det kan handla om att du haft en dålig dag på jobbet och bara vill gå hem till tv-soffan, men ändå går och träffar en vän för att ni gjort upp en plan. Eller att du gillar annan lunchmat än din kollega, men att du då och då går med på kollegans förslag.
Annons
Alla relationer innebär vissa ”uppoffringar” på kort sikt
Nathalie Siljerud Joo
Ibland kan det vara värt att släppa sina egna kortsiktiga behov för att relationen ska må bra. Andra gånger måste du se till vad du orkar och behöver. I detta fall är det varken att resa långt för en kort vistelse eller att fördjupa relationen ytterligare med din syster.