Jag vill hjälpa till hemma men min fru låter mig inte!
Fråga: Jag skulle vilja fråga dig om råd kring ett problem som jag och min fru har. Eller snarare är det väl mitt problem. Vi är båda runt 70 år och det är dags för mig att pensioneras. Jag har haft ett företag som jag byggt upp från grunden och som har gjort att jag och min fru bott och levt utomlands i många år.
Det har gjort att min fru varit hemmafru och tagit hand om hemmet och våra fyra barn. De är alla vuxna nu med egna familjer. Ofta när vi bott utomlands har vi haft möjlighet att ha hjälp i hemmet men även om vi haft det har min fru velat ta hand om mycket själv. Hon har väldigt bestämda åsikter om hur allt ska skötas i hemmet. Min fru är välutbildad men har tyvärr inte kunnat verka inom sitt yrke, men hon verkar nöjd med vårt liv tillsammans ändå. Det har gett oss många fina upplevelser och många vänner. Vi har sett till att sörja för min frus pensionering genom att sätta undan och pensionsspara till henne, så ekonomiskt har hon inte blivit missgynnad. Vi har arbetat som ett team och jag hade aldrig kunnat arbeta och bygga firman som jag gjort om inte hon ställt upp som hon gjort.
Nu har vi ett gott liv med bra ekonomi och jag ser fram emot att pensioneras och få mer tid med min fru. Men jag märker att hon har svårt att släppa in mig i vardagslivet nu. Hon vill fortfarande ta hand om allt och jag känner mig mest i vägen. Jag har tyvärr aldrig hunnit med att ha någon hobby, så jag har inte mycket annat att ta mig för. Jag skulle vilja att vi delade på det som behövde göras och sedan hade tid att hitta på trevliga saker tillsammans. Men min fru är väldigt fast i sina rutiner. Hur ska vi få ihop vårt liv tillsammans som pensionärer?
/Privilegierad
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Ge omställningen lite tid”
Ja, ni står inför en väldigt stor förändring och det är inte alltid så lätt att hantera en sådan omställning. Det kan ta tid, många samtal och stor anpassning för att få till ett nytt liv som känns bra. Pensioneringen är en stor omställning för alla och man klarar det olika bra.
Du och din fru har levt ett liv utomlands där förutsättningarna varit helt annorlunda mot nu. Så det är inte bara du själv som behöver anpassa dig utan även din fru. Hon är van att styra och ställa själv i ert hem och nu vill du komma in och ta del av det som varit hennes domäner. Det är klart att det inte är helt enkelt för henne heller.
Lösningen heter kommunikation och att ni tillsammans pratar om detta. Ni behöver hitta helt nya rutiner i er vardag och hitta nya roller i ert äktenskap. Det är lättare sagt än gjort. Jag tycker du ska börja med att berätta för din fru hur du känner om du inte redan gjort det. Sätt er sedan ner och prata om vad din roll i hushållet och vardagen kan vara. Inom vilka områden kan hon tänka sig att släppa in dig och låta dig ta ansvar? När hon väl klarat av att släppa in dig kommer hon förhoppningsvis att känna att det är ganska skönt att kunna slippa en del av sysslorna.
Jag tycker också att ni ska prata om vad ni båda har för förväntningar och skulle vilja göra, både tillsammans men också var för sig. Även om du inte tidigare haft tid att ha en hobby så har du nu alla möjligheter att skaffa dig en. Fundera på vad du skulle tycka om att göra. Ge hela denna omställning tid, för det krävs med en så stor livsstilsförändring. Se också till att prata med varandra om alla era känslor, upplevelser och förväntningar, inte bara en gång utan flera. Det underlättar mycket innan allt är på plats. Jag är säker på att ni kan hitta ett gott och fint sätt att leva tillsammans som pensionärer också. Lycka till.