Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag är så kär – men han vill inte skaffa barn med mig”
05 dec, 2022
En ledsen kvinna och en man i bakgrunden
Hon har träffat en kille som hon är väldigt kär i. Men han vill inte skaffa barn med henne - och barn är något hon drömmer om. Hur ska hon göra? Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: Jag är en tjej som närmar mig 30 och som varit singel ganska länge. Det har varit frivilligt och medvetet och för att jag har höga krav på mannen jag vill leva mitt liv med. Jag har träffat killar ibland men jag har svårt att bli kär om de inte stämmer på många punkter på min ”lista”. Men för ett tag sedan träffades jag av blixten på en middag hemma hos en vän. Där var en kille som tycktes ha allt jag önskade mig och han var dessutom singel. Vi pratade hela kvällen och det kändes väldigt bra. Vi bestämde att ses igen och sedan dess kan vi nog säga att vi är ett par. Jag är upp över öronen kär och ser mig leva tillsammans med denna man.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Men det finns ett stort problem och det är att han inte vill ha fler barn. Han har en dotter som är fem år som bor hos honom varannan vecka. Det har varit mycket bråk med mamman men nu har det lugnat sig. Min kille säger att han aldrig vill uppleva det igen och att han inte vill ha fler barn. Men jag vill absolut ha barn, gärna två, och nu vet jag inte hur jag ska göra. Att vara extramamma till hans dotter känns inte tillräckligt, hon har ju redan en mamma och jag vill ha egna barn. Hur ska jag göra när jag träffat den rätte och han inte vill ha barn som är så viktigt för mig? /Mr Right
Se också: 5 tecken på att du skulle vara lyckligare som singel
5 tecken på att du skulle vara lyckligare som singelBrand logo
5 tecken på att du skulle vara lyckligare som singel

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, detta är förstås ett riktigt stort och svårt dilemma. Jag förstår att det inte känns tillräckligt att vara extramamma åt hans barn utan att du längtar efter egna barn. Frågan om barn är ofta mycket stor och viktig i en människas liv och att då träffa en partner med helt motsatt vilja i fråga om det blir en omöjlig ekvation. Även om den här killen i övrigt har allt du kan önska så måste du nog ändå fråga dig om han är den rätte för dig.
Annons
Risken finns att du blir bitter
Du måste också fråga dig själv om du skulle kunna leva med honom livet ut om han håller fast vid att inte vilja ha barn. Risken finns att du blir bitter och olycklig och skyller det på honom. Jag tycker att ni två måste prata väldigt noga och ingående om detta. Det finns förstås en möjlighet att han ändrar sig men det är inte säkert. Han har dåliga erfarenheter från skilsmässan med dotterns mamma och visst kan det spela in. Men finns det andra orsaker också till att inte vilja ha fler barn? Om han är lyhörd borde han förstå din längtan efter att också få barn. Om ni har svårt att prata om detta själva kan det vara en bra idé att gå till en parterapeut för att få hjälp. Sedan är det upp till dig att bestämma hur du vill göra. Med respekt ett mycket svårt val.