Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag föll för en kille som bara var ute efter mina pengar
20 sep, 2025
En kvinna som ser besviken ut.
”Anette” träffade en charmig man på nätet och utvecklade snabbt känslor. Men när han plötsligt behövde låna en stor summa pengar började varningsklockorna ringa . Nu känner hon skam över att ha hamnat i situationen och undrar hur hon ska gå vidare. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
4 tecken på att du har fastnat i en relation som du borde lämnaBrand logo
4 tecken på att du har fastnat i en relation som du borde lämna
Jag höll på att bli grundlurad av en kille jag träffade på nätet. Vi skrev mycket till varandra innan vi träffades och han verkade väldigt trevlig. Sedan bestämde vi oss för att träffas och det kändes som att vi båda föll för varandra direkt. Vi träffades ofta och han var väldigt uppmärksam och uppvaktande. Jag kände att mina känslor för honom blev riktigt starka. Han var väldigt generös och bjöd ofta på middag och annat och det verkade som om han hade gott om pengar. Det var inget jag direkt brydde mig om men det kändes bra med en kille som var ambitiös. Han berättade att han hade en egen firma.
Efter några månader började han verka bekymrad och berättade att en kund hade lurat honom och att det ställde till det i firman. Han sa att han behövde få fram pengar snabbt. Jag frågade hur mycket och han sa att det handlade om cirka 100 000 kronor. Han frågade inte direkt om jag kunde hjälpa honom men talade om att han behövde hitta någon som kunde ställa upp med ett lån. Jag kände mig nästan tvingad att fråga om han behövde min hjälp men då sa han först nej.
Annons
Men nästa dag kom han ändå och undrade om jag menade allvar och om jag kunde tänka mig det. Han sa att han egentligen inte ville blanda ihop kärlek och pengar men att detta var akut. Jag sa att jag skulle kolla med min bank. Men eftersom jag känner till att folk blivit lurade av sol-och-vårare så började jag kolla upp honom närmare på nätet. Det visade sig att hans firma inte fanns och att det fanns flera skumma saker med honom. Jag drog verkligen öronen åt mig och bestämde mig för att göra slut direkt och att absolut inte låna ut några pengar.
Tyvärr sitter jag nu här och känner mig lurad och bedragen och väldigt ledsen. Jag trodde jag träffat en fin kille och så ville han bara lura mig. Hur ska jag komma över detta?
/”Anette”
Hantera misstankar om otrohet med Anneli ÖstlingBrand logo
Hantera misstankar om otrohet med Anneli Östling

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Bra att du stod upp för dig själv
Jag vill börja med att säga att det var väldigt bra och starkt gjort av dig att dra denna gräns för dig själv och att göra slut med den här killen. Det var säkert inte så lätt när du fått starka känslor för honom. Då är det väldigt lätt att ursäkta personen i fråga, hitta på olika förklaringar och att inte vara observant på varningssignaler. Det var bra att du litade på din magkänsla och kollade upp killen ordentligt. Jag tror att det besparade dig en massa sorg och problem.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Annons
Jag förstår verkligen att du känner dig grundlurad och bedragen av den här killen. Samtidigt tycker jag att du ska vara stolt över dig själv för att du faktiskt inte gick på hans bedrägeri. När man hör människor som blivit bedragna så handlar det mycket om skamsenhet och att man känner sig dum som blivit lurad. Tyvärr hör man ofta om detta nu för tiden och många vittnar om att de blivit lurade på olika sätt. Även om de flesta vet om detta så är vi alla människor som väldigt lätt kan dras med när känslor finns med i bilden. Vi vill gärna lita på människor och tro gott om dem och många bedragare är väldigt duktiga på att dupera och manipulera. Just när det gäller bedragare som inleder relationer med någon och vinner dess förtroende så kan det vara oerhört lätt att bli lurad. Man vill inte tro så illa om den man fått känslor för och man vill förstås gärna hjälpa om personen hamnat i knipa. Det är både förståeligt och mänskligt.
Annons
Jag tycker att du ska vara snäll mot dig själv, klappa dig på axeln och säga att du faktiskt gjorde någonting bra mot dig själv. Du lät dig inte utnyttjas eller luras. Självklart kan det ta ett tag att komma över saknaden av den kille du trodde att han var. Men med tiden kommer känslorna lägga sig och det kommer göra mindre ont. Glöm inte att du gjorde någonting bra och stod upp för dig själv.