Jag blir behandlad som luft – vad ska jag göra?
Fråga: Jag har på senare år träffat en man som jag nu varit ihop med i några år. Vi gifte oss för cirka ett år sedan och jag är väldigt glad för honom. Vi har det för det mesta bra och trivs med varandra. Men det finns en sak som jag tycker är svår och som ger mig ett stort problem. Min man har en vuxen son sedan tidigare och han är gift. Jag har två barn som också är gifta men det är inget som är märkligt med dem utan alla relationer fungerar bra.
Jag tycker däremot att min man har en konstig relation till sin svärdotter och att hon manipulerar honom och bestämmer saker med honom. När hon och sonen vill någonting är det alltid hon som kontaktar min man, aldrig sonen. De vill ha hjälp med olika saker och min man ställer upp på hennes minsta önskning. Det känns som om jag är luft för dem även om de alltid är artiga och försöker vara trevliga. Men jag känner mig väldigt undanskuffad och utanför. Jag får aldrig vara med i olika beslut de tar och min man frågar aldrig mig innan han bestämmer saker med dem.
Jag tycker att de skulle respektera mig mer och inte behandla mig som luft. Det är som om jag är osynlig i sammanhanget. Ibland får jag för mig att sonen men framförallt sonhustrun inte tycker om att min man och jag träffats. De har visserligen sagt att de är glada för vår skull men så känns det inte. Jag tror att hon vill komma emellan min man och mig och ha honom för sig själv som innan. Jag vill verkligen inte mista min man för jag är så glad i honom trots allt. Men hur ska jag göra med hans svärdotter? Jag tror inte min man ser det som pågår, för han höjer henne alltid till skyarna.
/Marie
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Berätta vad du känner"
Så tråkigt att det känns svårt med relationen till din mans son och svärdotter. Tyvärr är det inte ovanligt att det blir svårigheter i relationer till en partners tidigare barn. Detta oavsett om de är vuxna eller fortfarande barn. Jag förstår att du känner dig utanför om du inte får vara med i olika beslut och att saker bestäms bakom din rygg. Men kanske är du lite väl hård mot svärdottern och lägger all skuld på henne. Det låter som om hon och din man har en nära relation och det är ju någonting i grunden positivt.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tycker det är fint och bra att din man vill ställa upp och hjälpa sin son och hans fru. Men självklart ska det inte ske på bekostnad av dig eller att du känner dig negligerad. Du har all rätt att bli behandlad med respekt. Däremot tycker jag att det vilar ett stort ansvar för detta på din man. Det är hans ansvar att ta in dig i besluten. Han borde vara tydlig mot sin svärdotter när de ska bestämma någonting att han vill höra med dig innan. Man kan inte lasta henne för att han inte gör det.
I första hand tycker jag att du ska prata med din man och berätta för honom hur du känner. Undvik att rikta kritik mot sonen och svärdottern utan berätta hur du själv känner det och önskar hur det ska vara i stället. Din man kan inte gissa sig till hur du känner utan följer säkert ett mönster han haft sedan innan. När sonhustrun ringer och ber om hjälp så ställer han upp och avtalar med henne. Då måste du påtala för honom att du önskar delta i hur det ska gå till.
Du skriver att sonen med fru behandlar dig artigt och försöker vara artiga och det är väl fint. Ibland kan man inte komma längre än så i en relation som man får ”på köpet” när man träffar någon ny. Det kan ta tid att få fungerande relationer när man träffar partnerns tidigare familj. Men god kommunikation, respekt och öppenhet är viktiga verktyg för att komma framåt. Om det är svårt för dig och din man att prata om detta så kan ni söka er till familjerådgivningen i er kommun för hjälp. Jag hoppas det ordnar sig.