Hunden eller barnen? Expertrådet som väckte starka känslor
Kvinna pussar sin hund
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt får kritik för ett tidigare råd om en pappa som ville flytta ihop med en partner som hade hund – trots barnens allergi. Här svarar hon läsaren som reagerat starkt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Nu skriver jag till dig efter att jag läst ett svar från dig i en gammal Hemmets Veckotidning som jag hittade i en sommarstuga. I den skriver en person om att dennes son inte får träffa sina barn för mamman. Anledningen är att barnen tydligen är allergiska och att pappan ska flytta ihop med en kvinna som har en hund.
Pappan tycker att mamman ska strunta i vad han gör och att han får bestämma detta. Han vill absolut flytta ihop med denna kvinna som inte kan skiljas från sin hund. Såklart vill han också att hans barn ska kunna komma och bo med honom precis som vanligt. Du svarar då ungefär att valet är enkelt och att pappan såklart ska välja sina barn och att antingen låta bli att flytta ihop med sin tjej eller att hon får göra sig av med hunden.
Nu undrar jag hur du kan påstå något sådant och att valet är lätt? Jag förlorade min älskade fyrfota vän sedan 11 år för några månader sedan. Hon dog hastigt och jag blev helt utom mig och har inte kunnat sluta gråta. Jag tänker på henne varje dag och varje minut och världen blev så grå och trist. Du verkar inte ha förlorat något husdjur eller så är du helt okänslig. Jag tycker att ditt svar var hemskt.
Det finns faktiskt mediciner som man kan ta om man har allergier och det kan ju hans barn ta. Man får inte vara så pjåskig som den här mamman verkar vara. Den kvinnan som han ska flytta ihop med älskar sin hund och han älskar sina barn. Ingen av dem ska behöva välja utan ska såklart kunna få bo ihop. Skäms på dig som är så okänslig.
/”Maggan”

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt: "Jag står fast vid mitt svar"
Tack för dina synpunkter. Jag blir alltid glad när läsarna hör av sig och reagerar på mina svar. Frågan du refererar till är gammal och eftersom jag under åren svarat på tusentals frågor kan jag inte svara dig utifrån den specifika frågan utan mer generellt.
Jag är ledsen om mitt svar gjort dig upprörd och det är förstås inte meningen att förminska den kärlek man känner för sitt älskade husdjur. Jag vet att husdjur spelar en stor och viktig roll i många människors liv, och att sorgen vid deras bortgång kan vara nattsvart och svår. Det kan verkligen vara svårt att komma över förlusten av ett älskat djur. Men denna fråga gällde huruvida mannens allergiska barn skulle bo tillsammans med en hund som de uppenbart inte tålde.
Allergimediciner kan ge biverkningar
Även om du inte håller med mig så står jag fortfarande fast vid mitt svar. Om man har att välja mellan ett husdjur eller sina barn så anser jag att man måste ta hänsyn till barnen i första hand. Visst finns det mediciner mot allergier men de kan ge biverkningar och det är inte rimligt att barn ska behöva medicinera dagligen för att kunna bo i sitt eget hem. Inte om det inte går att undvika.
Det finns också olika allvarliga allergier varav en del barn har väldigt svåra och till och med livshotande allergier. Hur det var i just detta fall vet jag inte, men rent generellt är det inte att rekommendera att föräldrar utsätter sina barn för en hälsovådlig hemmiljö.