Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur får jag min man att sluta pladdra som en galning?
05 maj, 2023
Man och kvinna minglar på middagsbjudning
Läsaren lever ett rikt och socialt liv med sin man, men stör sig på att han pratar för mycket när de är bortbjudna. Det har resulterat i att hon börjat tacka nej till middagar. Nu ber hon KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo om råd.
Annons
Fråga: Den här frågan berör min man egentligen. Vi har ett rikt socialt liv och älskar att träffa folk, både gamla vänner och nya bekantskaper. Men nu är det något som skaver ordentligt. Min man pratar nämligen väldigt mycket, berättar långa historier men tappar tråden och kommer aldrig till skott.
Tappar du ofta humöret på din partner? Såhär får du hen att lyssnaBrand logo
Tappar du ofta humöret på din partner? Såhär får du hen att lyssna
När han berättar en historia kan han plötsligt komma på något sidospår och helt plötsligt är det en annan historia som han berättar. Jag ser att han tröttar ut folk men han verkar helt blind för deras ansiktsuttryck. Sitter vi kring ett matbord kan jag sparka honom diskret under bordet men står vi upp och minglar är det svårt. Det har nu gått så långt att jag tackar nej till inbjudningar för att slippa bli generad. Jag har försökt att nämna det här för maken men han bara skrattar och säger att jag har fel och överanalyserar allt. Vad ska jag göra?/ ”Alltid på helspänn”.
Annons
Experten
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: ”Hans brist kan också bli hans färdighet”
Du upplever att du ser ett beteende hos din man som tröttar ut människor i hans närhet. Du blir generad och har nu till och med börjat tacka nej till bjudningar. Jag förstår att det är jobbigt för dig, det är väldigt svårt att känna skam över någon annans agerande.
Samtidigt funderar jag på om du tar ett för stort ansvar över situationen? Du skriver att du går in och försöker problemlösa genom att du sparkar honom under bordet. Jag blir nyfiken på vad som sker i en sådan situation. Känner han att det är till hjälp eller skapar det bara en frustration hos honom? Om han tar till sig dina sparkar utan några sura miner utan i stället ser det som en tillgång, ja då kanske det är ett bra sätt att hantera det på. Blir han i stället irriterad går det att fundera på hur det påverkar er parrelation och om det är värt det.
Annons
Det som också får mig att fundera är att du skriver att ni har ett rikt socialt liv och älskar att träffa människor. Det låter härligt att ni båda har samma intresse. Är den sociala sidan som din man har verkligen bara en last? Jag tänker att många säkert tycker att det är skönt att någon på en bjudning pratar på och att det alltid finns något mer att säga. Hans brist kan i det fallet också bli hans färdighet. Jag tänker också att människor ofta har en acceptans för personers mindre bra sidor. Utifrån din verklighet ser du beteendet upprepa sig gång efter gång och har antagligen svårt att möta det med samma acceptans. Men de som träffar honom en kort stund blir inte lika frustrerade. Det kan vara viktigt att komma ihåg det, att de kanske blir lite trötta av hans pratande men inte delar samma känslor som du.
Du menar också att det blir svårare när ni minglar för då kan du inte sparka honom under bordet. Jag funderar på varför du måste vara i hans närhet när ni minglar? Jag tycker att du i stället ska grabba en drink och spana in dig på någon som du tycker ser rolig ut. Smit sedan iväg och låt honom klara sig själv.