Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag vill träffa kärleken – men har så svårt för att dejta!
06 mar, 2024
En kvinna som sitter och tänker.
”Jonna” drömmer om att träffa kärleken men tycker det är svårt att dejta och mår dåligt över att använda dejtingappar. Nu ber hon KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo om råd för att våga dejta igen.
Annons
Fråga: Jag är 41-årig tjej som drömmer om att träffa kärleken. När jag var yngre hade jag ganska lätt för att träffa människor och dejta, och jag har haft några förhållanden som tyvärr inte hållit. Men på senare tid tycker jag att det är svårt att dejta, jag blir osäker, känner mig ful och mår bara dåligt av dejtingappar.
Det har mest blivit så att jag sitter hemma, skrollar i telefonen och ser hur bekanta gifter sig och skaffar barn vilket får mig att vilja stanna hemma ännu mer och dra täcket över huvudet.
Jag laddade ner Tinder en gång men tog bort den efter en dag. Att gå ut på krogen och "ragga" känns heller inte aktuellt. Hur ska jag göra för att våga dejta igen? Jag vill ju så gärna.
/Jonna
Lista: Det bästa sättet att träffa den stora kärleken påBrand logo
Lista: Det bästa sättet att träffa den stora kärleken på

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Självkritisk röst"
Du är tydlig med vilken riktning du vill gå, mot kärleken. Det som hindrar dig är dina rädslor och tankar som att ”jag är ful”. Det låter som att du har en väldigt självkritisk röst som maler inuti ditt huvud. Jag tänker att de allra flesta någon gång i sitt liv har en liknande röst. Den kan picka, gnälla eller domdera. Ibland är den snällare för att andra dagar växa och vilja ta över helt. Sådana perioder är såklart väldigt jobbiga.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och driver Stockholm Parterapi. Hon svarar på läsarfrågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Ibland leder specifika situationer till att det känns extra tungt. Kanske har det hänt något i ditt liv som bidragit till att tankarna har vuxit sig starkare?
Eller är det att du har lagt mycket energi på att hitta den rätta utan att lyckas? Om det skulle vara på det sättet kanske du behöver fundera över vilka personer du dejtar.
Det som också kan hjälpa dig är att förhålla dig annorlunda till dina tankar. Du kan välja hur mycket du vill lyssna på dem och hur stor makt de ska ha. Fråga dig själv om du verkligen vill att tankarna ska stoppa dig från att leva det liv du önskar.
Tänk dig att du har en ryggsäck på din rygg och att du är på väg till ett mål. Ibland kommer ryggsäcken kännas lätt och du kommer att studsa fram, andra gånger kommer tunga tankar och svåra känslor fylla din ryggsäck. Trots att det är mer mödosamt kan du fortsätta gå dit som du planerat.
Annons
Fråga dig också vad som sker om du inte fortsätter att gå. Det är lätt att sitta och vänta på att det ska kännas bättre för att orka agera, men sanningen är ofta att vi måste agera för att det ska kännas bättre.
Jag förstår samtidigt att det känns jobbigt när bekanta gifter sig och skaffar barn. Det är inte konstigt om du exempelvis känner avundsjuka, sorg och oro. Det kan hjälpa att sätta ord på känslorna, genom samtal med en vän eller någon du litar på. Men efter det bör du ändå agera och våga söka nya kontakter igen.