Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Sluta tyck synd om mig som firar jul själv”
14 dec, 2022
Leende kvinna på julafton framför en tv
Hon har valt att spendera julafton själv och älskar det! Men är trött på att andra tycker synd om henne. Nu frågar hon socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt hur hon ska göra för att slippa andras beklagande blickar.
Annons
Fråga: Förra julen var den bästa julaftonen på många, många år. Alldeles ensam framför tv:n med en stor sallad och lite julgodis. Jag såg lite på tv, läste en bra bok, lyssnade på musik, (ej julmusik) och avslutade med en bra film. Sen la jag mig och sov gott. Mina älskade barn och barnbarn firade med sina respektive andra familjer och hade det bra på sitt håll. Men mitt ”problem” är att alla bekymrade sig över om att jag led av ensamheten. Jag var bjuden hem till en familj men avstod. Jag njöt så väldigt av kravlösheten. Men varför kan människor inte acceptera detta som sanning?
Alla jag pratar med tycker att det är hemskt att jag ”tvingades” sitta ensam. Nästan så att de anklagade mina barn för att de tillät detta. Men mina barn hade tjatat om att jag skulle följa med dit jag var bjuden, men sedan accepterat min vilja. Varför är det så hemskt och nästan skamligt att vara ensam? Jag kommer säkerligen fortsätta med detta varannan jul för det var verkligen skönt. Men jag vill slippa beklagande blickar, suckar och bli ”tyckt synd om”. /Frivilligt ensam
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: Nya julfilmer på Netflix
Nya julfilmer på NetflixBrand logo
Nya julfilmer på Netflix

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så härligt att du njutit så av din ensamma jul. Självklart ska du hålla fast vid det som en tradition vartannat år, vad folk än säger eller tänker. Jag tror dessutom att de slutar undra och kommentera efter ett tag, då de märker att du gör detta helt frivilligt. För jag tror att det är just frivilligheten det handlar om.
Självvald ensamhet kan vara fantastisk
Ensamheten kan vara helt fantastisk och härlig om den är självvald. Men om den är påtvingad är det inte samma sak. Då kan den kännas väldigt svår. Du har ju haft ett val i detta, både att fira tillsammans med dina barn där de varit eller hos goda vänner. Men det finns människor som är ensamma ”på riktigt” och inte har något val. Som gärna skulle vilja tillbringa julen med någon men inte är medbjudna någonstans. Då blir det en helt annan sak. Om du får beklagande blickar eller känner dig ”tyckt synd om” nästa gång du väljer ensamheten, så tala om för vederbörande att det är helt självvalt och att du njuter väldigt mycket av det. Jag är säker på att många kan känna ett sting av avund på din härliga kravfria ensamma jul där du bara gör precis vad som passar dig själv.