När han inte vill ta nästa steg – experten ger sina bästa råd
Jag har varit tillsammans med min kille i över två år nu. Jag uppskattar honom väldigt mycket och är väldigt kär i honom. Problemet är att han inte alls verkar sugen på att flytta ihop, medan jag inget hellre vill. Det känns som att han vill ha mig, men ändå inte.Han har två barn som är 17 och 19 år och han skyller på att de måste flytta hemifrån först och att ”vi får se sedan”, men jag tänker på att det kan dröja många år till. Han säger att han inte vill komplicera livet för barnen och att det är bäst att vi inte syns på de veckorna han är med dem, men jag blir ju lidande i detta.
Vad ska jag göra? Jag känner att det inte är ett riktigt förhållande om vi inte bor ihop. Ska jag vänta på honom för att vi kanske senare kommer flytta ihop om flera år?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo: "Kommunikationen verkar diffus"
Det är tufft när två personer har olika behov i ett förhållande. Du vill vara så nära honom som möjligt och han tycker att er relation fungerar bra som den är nu.Du skriver att det inte är ett riktigt förhållande om ni inte bor ihop. Det vittnar om att du har starka föreställningar om hur du vill ha en relation. Det är inte heller ovanligt att ha en föreställning om att när man delar hela sin vardag ihop känner man sig älskad på riktigt.
Utifrån hur du skriver verkar kommunikationen också vara något diffus. Det är därför rimligt att du känner en ovisshet inför framtiden, vilket kan förstärka en känsla av vanmakt i frågan.
Nathalie Siljerud Joo
- Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
- Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Att mötas halvvägs kan vara vägen framåt
Jag tänker att när man är på så olika platser och har så olika behov behöver man kompromissa. Nu vet jag inte hur boendeupplägget ser ut mellan er, men om du är helt frånvarande när han har sina barn skulle man kunna tänka sig att en början till kompromiss är att du ömsom introduceras för hans barn och du sedan börjar bo hos honom stundtals. Barn klarar normalt av nya partners om man även är beredd att möta dem i deras behov.
Jag tänker att det kan bli ett för stort steg för din kille om ni helt ska löpa linan ut och köpa ny bostad ihop, men att detta kan bli ett sätt att mötas. Det är också förståeligt att han vill sina barns bästa och att han känner en oro för hur det blir för dem om de ska flytta. När en partner har barn får man tyvärr räkna med att komma i andra hand, det är naturligt och faktiskt sunt. Däremot kan ibland oron över hur det ska bli för barnen ta över och att kärleksrelationen blir lidande i onödan.
Därför skulle jag råda dig att fråga mer ingående om vad han tror kan bli problematiskt för barnen och ställa dig öppen till hur ni ska lösa det. Om du visar att du bryr sig om hans barn bryr du dig också om honom, vilket borde leda till att han känner sig tryggare. Beskriv dina känslor utan att skuldbelägga eller hota honom. Se om han har andra förslag för hur ni skulle kunna problemlösa detta och försök vara kreativa tillsammans. Jag har exempelvis haft par som kunnat visa att de ser en framtid ihop genom att hitta andra vägar, som exempelvis köpa sommarstuga eller båt ihop, eller planera en långresa.
Fråga dig själv om det är något som du kan tänka dig under en tid. Jag hoppas att ni hittar en väg framåt i detta och önskar er all lycka!