Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kan min 4-åriga dotter bo hos mormor i ett år?
24 mar, 2023
En mamma med sin fyraåriga dotter
Signaturen "tveksam" har fått ett jobberbjudande utomlands som hon gärna skulle vilja ha. Men hon är tveksam till om det skulle vara bra för hennes fyraåring att flytta ifrån sin invanda miljö. Nu funderar hon på vad som skulle vara bäst för fyraåringen - kanske stanna kvar hemma med mormor? Så här svarar socionomen och familjerättsexperten, Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Jag är ensamstående mamma till en liten flicka som är fyra år. Jag har fått henne genom insemination i Danmark så det finns ingen pappa med i bilden. Däremot finns min mamma som bor helt nära mig och hjälper till väldigt mycket med min dotter. De två älskar verkligen varandra och min dotter är helt trygg med min mamma.
Nu har jag fått ett erbjudande från mitt arbete om ett uppdrag utomlands under ett år och jag funderar på hur jag ska göra. Det är en verkligt stor chans för mig, men hur gör jag med min dotter? Ska jag ta med henne, riva upp henne från mormor och förskola till en plats som inte är speciellt barnvänlig och där hon skulle behöva mycket barnvakt för att jag skulle arbeta långa dagar?
5 tecken på att din förälder bidragit till din ångestBrand logo
5 tecken på att din förälder bidragit till din ångest
Eller ska jag lämna henne här hemma med mormor så hon får vara kvar i sin invanda miljö med kompisar och sitt hem? Min mamma skulle kunna bo här hemma då. Tyvärr är det så långt bort att det blir omöjligt att resa hem mer än kanske en gång under denna tid. Men vi kan alltid facetajma. Jag vill göra vad som är bäst för min dotter och behöver höra vad du anser om detta. Jag vet att jag kommer längta ihjäl mig om jag lämnar henne här hemma men vad är bäst för henne?
/Tveksam
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja du, ett enkelt svar på detta är att du inte hoppar på erbjudandet just nu utan stannar hemma med din dotter. Jag tycker inte det låter som om något annat alternativ är det optimala för flickan. Du skriver att du kommer att längta ihjäl dig om du skulle åka, men för din dotter skulle det bli ännu värre. Barn har en helt annan tidsuppfattning än vuxna och ett år för ett så litet barn är en oändlighet. Jag skulle vilja likställa det med att utsätta henne för ett riktigt trauma att åka ifrån henne så länge, hur bra hon än har det med din mamma. Att facetajma är ingen bra ersättning i detta fall.
”Ibland får karriären vänta”
Kanske är det inte så kul att höra detta, men du bad om råd som skulle vara det bästa för din dotter och det är absolut att vara med dig. Men ett alternativ skulle kunna vara om din mamma kunde resa med er. Då skulle din dotter vara trygg med sin mormor och inte behöva passas av någon främmande person som kanske dessutom skulle växla. Dessutom skulle det säkert vara en stor trygghet för dig också att ha din mamma nära. Om du till exempel skulle bli sjuk skulle din dotter annars komma i ett väldigt utsatt läge.
Annons
Jag förstår att det är frestande för dig med detta erbjudande men man kan inte alltid tacka ja. Som ensamstående förälder är det extra svårt att kombinera arbete med barn och ibland får karriären vänta. Men kolla upp med din mamma om hon har möjlighet att följa med er. Då skulle du kunna få både och samtidigt som din dotter skulle passas av någon hon har en nära och trygg relation med.