Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag och sambon tävlar om vardagsbestyr – hur slutar vi?
11 maj, 2023
En man och en kvinna tjafsar vid diskhon
De har varit tillsammans i tio år, men nu har vardagsbestyren hemma blivit en tävling mellan dem med syrliga pikar om disken. Varför har det blivit så här? undrar läsaren som vänder sig till KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo.
Annons
Fråga: Jag och sambon tävlar om vem som gör mest/bäst hemma. Vi har varit tillsammans i tio år och är ett bra team och kompletterar varandra på många sätt. Men vi fastnar i att jämföra oss med varandra när det kommer till vardagssysslor. Om jag anmärker på sättet han har ställt in disken i diskmaskinen, och försöker visa ett sätt som gör att maskinen rymmer mer disk, så kan han säga ”Jag plockar i alla fall in, till skillnad från dig”. Varför har det blivit så här? Och hur kommer vi ifrån detta tråkiga beteende? Jag tror vi är ganska jämlika, att vi tar lika mycket ansvar för hem och barn. /Bekymrad sambo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammansBrand logo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: ”Vanligt att hamna i tråkiga teman”
Jag tror att många par känner igen sig i din beskrivning. De jämför sig med varandra och hamnar i diskussioner om vad som är rätt och fel, samt vem som gör mest.
Annons
När jag läser ditt brev undrar jag över huruvida detta är ett nytt beteende för er som par. Min erfarenhet är att det är vanligt att hamna i tråkiga teman när andra saker i förhållandet inte är på topp. Jag tycker att du ska fråga dig hur er emotionella kontakt ser ut för övrigt. Du skriver att ni är ett bra team och att ni kompletterar varandra. Det finns säkert en väldigt bra grund, men det kan vara saker som gör att ni inte kan stötta varandra till fullo. Jag tänker att det är första steget, att se över förhållandet på övriga plan. Hinner ni med varandra? Har ni utvecklande samtal? Möts ni känslomässigt och fysiskt?
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det kan också vara saker som från början legat utanför er relation som kan spela in. Jag tänker att det kan börja med att en av er exempelvis är stressad över sin arbetssituation och får för lite sömn. Det visar sig i lite irritation och så är inte den andra sen att ta vid.
Annons
Jag tycker att ni ska sätta er ner och prata om relationen i stort och vad ni behöver för att ni ska kunna mår bra i den. Sedan tänker jag att ni tillsammans kan försöka identifiera vilka beteenden som har blivit mindre lyckade mellan er. Försök att prata utifrån er själva och inte om partnerns beteenden. Ett sätt kan vara att skriva ned situationer där ni själva känner att ert eget beteende inte blev det bästa. Det kan vara bra att göra det under några veckors tid. Se också vilka känslor som finns i grunden för att beteenden uppstod. Ju mer det går att tala om det desto enklare brukar det vara att mötas.
Nästa steg är att försöka förändra situationerna. Om en sida av er vill hugga tillbaka när ni är på väg in i en konflikt, se då om det finns en annan sida inom er som kan tala med er själva och se sammanhanget utifrån. Ibland är det lättare att få tag i den rösten, ibland svårare. För vissa kan det hjälpa att lämna rummet några minuter när irritationen är för hög, för att sedan kunna återkoppla till varandra.
Annons
Jag tänker alltså att förändringen måste ske i två steg. Först att ni ser över hela relationen tillsammans och pratar om den. I nästa steg utforskar ni era egna beteenden och känslor och försöker bli mer självmedvetna.