Min 12-åriga dotter vill ha en föräldrafri fest – är det okej?
Fråga: Jag skulle behöva råd gällande min dotter som snart fyller 12 år. Hon är en pigg, glad och mogen tjej som har massor av kompisar. Vi känner de flesta av dem för många bor i vårt område. Vi känner även en del av föräldrarna.
Min man och jag bor i ett villaområde som är lugnt och tryggt. Förutom vår dotter har vi två mindre barn på 10 och 8 år. Nu har vår dotter framfört önskemål om att ha fest när hon fyller år vilket hon så klart ska få ha. Men nu är det inte längre ”barnsligt kalas” som gäller utan fest på kvällen mellan 19 och 22. Hon vill bjuda in både killar och tjejer och vill att de ska dansa, spela musik och ”hänga”. Vi har en gillestuga i huset som är perfekt för detta. Hennes småsyskon ska sova över hos morföräldrarna. Men nu har hon även bett oss föräldrar att hålla oss undan.
Min man tycker vi kan gå på bio men jag tycker inte det känns bra. Kan man verkligen lämna ett tiotal barn i tolvårsåldern helt utan vuxna under några timmar? Jag själv fick ha föräldrafritt första gången när jag var femton år. Men min man tycker att vår dotter och hennes kompisar är mogna och att vi ska lita på henne. Vad säger du? Min magkänsla säger nej, men jag kanske är för överbeskyddande? Jag har lite svårt att avgöra vad som är vad, och vi kan inte riktigt komma överens om vad som är bäst att göra i det här läget.
/Föräldrafritt
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Du ska lita på din magkänsla”
Nej, jag tycker inte du är överbeskyddande och jag tycker att du ska lita på din magkänsla. En grupp barn i den åldern kan säkert klara sig några timmar utan vuxna, men det kan också hända saker som gör att de behöver vuxenstöd. Ni som föräldrar har ju ett stort ansvar inför alla de föräldrar vars barn kommer till er. Jag skulle aldrig våga chansa på att lämna dem ensamma! Tyvärr finns det mycket som kan hända och det behöver inte handla om deras agerande utan kan ske utom deras kontroll. Dels kan äldre ungdomar få nys om festen och komma objudna. Dels kan olyckor inträffa eller att någon blir akut sjuk. Att barn blir osams är inte heller ovanligt i den åldern. Då är det viktigt att det finns vuxna som kan gripa in och stötta.
Jag tycker inte att barn ska lämnas ensamma med det ansvaret. Det kan också hända att någon tar med sig alkohol eller droger i smyg. Tyvärr kryper det allt längre ner i åldrarna och det är viktigt att som förälder vara medveten om det. Jag förstår att dottern försöker få till en föräldrafri fest för det är säkert väldigt ”coolt” . Men jag tycker att det är lite som att leka med elden och utmana ödet. Kan ni inte hålla er undan ganska bra på ett annat plan i huset? En gillestuga låter ju perfekt och avskilt för barnen. Eller varför inte bjuda in er till någon granne och därifrån göra regelbundna besök i ert hus? Jag tror det kan bli en bra kompromiss. Hoppas festen blir trevlig och er dotter nöjd.