Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är så avundsjuk på mina vänner – jag vill ha bättre ekonomi!
06 jun, 2024
”Sannas” ekonomin är på botten efter en lång tids sjukskrivning. Nu ser hon sina vänner åka på härliga semestrar utomlands – och hon känner sig avundsjuk. Vad ska hon göra? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 tips: Så tar du hand om dina matrsterBrand logo
5 tips: Så tar du hand om dina matrster
Fråga: Hoppas du inte tycker att jag klagar med detta brev, men någonstans måste jag få ur mig min frustration. Jag känner mig så trött på mitt liv och vet inte vad jag ska göra. Jag är snart 50 år och lever själv med min dotter som är i tonåren. Det är en fin tjej och vi har sällan problem. Hon håller mest på med sin telefon eller dator när hon är hemma och annars är hon tillsammans med sina kompisar. Det är väl så det är med tonåringar och jag tycker inte illa om det.
För några år sedan skadades jag i en olycka och blev sjukskriven under lång tid. Jag gick hemma, blev deprimerad och klädde knappt på mig, bara precis innan min dotter kom hem från. Jag kände mig ensam och isolerad då jag annars har ett arbete där jag träffar mycket människor och har många kollegor. Vänner och bekanta försvann lite för de hade väl nog med sitt. Min dotter och jag har inte så stor familj, bara några släktingar i en annan del av Sverige.
Annons
Förra året hoppades jag dock på att allt skulle vända då jag blev erbjuden ett jobb som passade mig bra efter sjukskrivningen. Jag trivs där men det är väldigt tufft med min ekonomi efter så lång tid med sjukskrivning. Tyvärr märker jag att jag börjar bli avundsjuk mot en del av mina vänner som ringer och berättar att de ska åka på semester utomlands. Jag vill också kunna göra det, eller i alla fall åka med min dotter någonstans på sommaren.
När jag en gång beklagade mig för en väninna så sa hon att hon kunde hjälpa mig göra en budget. Men jag skäms och vill inte visa henne min ekonomi. Jag önskade att jag hade bättre ekonomi, fler vänner och kunde känna lite mer glädje i livet. Förlåt mitt gnäll men du har kanske ett råd åt mig.
/Sanna

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ta chansen"
Det är lätt att känna sig uppgiven och trött på det mesta när man genomgått en tuff period. Då kan man behöva få ur sig allt och känna lite självmedkänsla. Jag förstår verkligen att det varit några tuffa år för dig då du varit sjukskriven, känt dig ensam och haft eget ansvar om din dotter. Det skulle kunna få vem som helst att känna sig trött och uppgiven.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tror att du kan ha fått och ännu har en depression. Då känns allt övermäktigt och man orkar knappt se framåt eller känna något positivt. Men jag tycker ändå det låter som om det har vänt till det bättre för dig med ett nytt arbete som du trivs med. Jag förstår att ekonomin är på botten efter en lång tids sjukskrivning, men nu har du en chans att förbättra den.
Jag tycker att din väninnas råd om en budget låter väldigt bra. Jag tycker absolut inte att du ska skämmas utan ta chansen att få hjälp med detta. Om du trots allt absolut inte vill ta hjälp av din väninna så vänd dig till din kommuns budgetrådgivare. De kan hjälpa till med praktiska råd och med hur du kan och bör hantera eventuella skulder som uppkommit. Det är kostnadsfritt att vända sig till dem. Det kan vara små tips och trix som kan hjälpa dig att snabbare få ordning på ekonomin.
Annons
Jag tycker du ska se det som att du är på en resa mot en bättre tillvaro och kanske göra upp en plan för vilka steg du kan ta. För det kan ta tid att förändra en situation som varit tung och svår länge. Gör en lista på saker du tycker om att göra och som känns bra för dig. Gör något av det varje dag. Försök vara ut i naturen och få dagsljus varje dag, det vet vi är bra. Om de vänner du har nu känns upptagna så kolla på din nya arbetsplats om det finns någon att göra något med. Gå en promenad, gå ut och dansa, börja en kurs eller liknande. Gör inte allt på en gång, men med små steg kan du säkert gå mot en tillvaro som känns mer meningsfull. Jag är säker på att du kan ta dig dit du vill. Jag hejar på dig!