Jag är förälskad – är jag självisk som vill flytta ifrån min syster?
Fråga: Jag är en kvinna som är dryga 40 år och som bor tillsammans med min tvillingsyster. Vi är enäggstvillingar och väldigt lika i allt. Våra föräldrar klädde oss alltid lika, vi har alltid haft samma frisyrer, samma intressen och det har alltid varit svårt för utomstående att skilja oss åt. Det har aldrig gjort oss någonting för vi har nästan känt oss som en enda person.
Vi bodde hemma med våra föräldrar på landet ända tills de dog för ett par år sedan. Då tog min syster och jag över huset och det var aldrig någon diskussion om att vi skulle ändra någonting, flytta någon annanstans eller bo var och en för sig. Vi har båda jobb som vi tycker om och det är det enda som är olika i våra liv. Vi arbetar på två olika ställen men inom samma yrkeskategori.
För cirka sex månader sedan träffade jag en man genom mitt arbete och vi har blivit riktigt förälskade i varandra. Vi ses varje dag på arbetet och lunchar ofta ihop. Då och då ses vi en stund efter arbetet. Nu har jag plötsligt börjat längta efter mera och skulle kunna tänka mig ett ”normalt” liv och flytta ihop med honom och alltså ifrån min syster. Jag har inte vågat säga något till henne om att jag träffat denne man och fått dessa tankar. Jag tror hon skulle bli väldigt ledsen. Men jag skulle vilja bli mer självständig och inte bara leva med min syster.
Tycker du att det är väldigt egoistiskt av mig? Tycker du att jag ska strunta i den här mannen, försöka glömma honom och fortsätta mitt liv med min syster? Jag vet att han också vill mer med mig, så vi känner likadant. /Tessan
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ha inte dåligt samvete"
Jag förstår att du står din tvillingsyster väldigt nära och det är inte alls ovanligt att speciellt enäggstvillingar har en väldigt nära relation livet igenom. Jag tror att det i många fall kan vara härligt och givande att vara så nära någon. Men det kan förstås också ställa till det ibland. Speciellt om man blir så bundna till varandra att man har svårt att vara en självständig individ. Jag tror att många föräldrar som får enäggstvillingar tycker det är lite kul att klä dem likadant och speciellt vanligt var det nog förr.
I dag är man kanske mer medveten om att det kan vara bra för tvillingar att omgivningen kan skilja på dem så att de kan utvecklas till två olika individer. Att bara bli en i begreppet ”tvillingarna” är kanske inte alltid så kul utan det är säkert trevligare att omgivningen kan benämna en med namn. Men det är såklart väldigt olika tvillingpar emellan.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Hur som helst så har du och din syster aldrig upplevt problem av att omgivningen haft svårt att skilja er åt, vilket är skönt att höra. Ni har följts åt genom livet, bor tillsammans och har känt er nöjda med det. Men nu börjar du känna en längtan efter att ”separera dig” från din syster då du blivit förälskad i en man och vill leva med honom. Jag förstår att detta väcker mycket vånda hos dig för det är såklart en väldigt ovan situation, både för dig och för din syster.
Du behöver berätta detta för din syster så att hon vet vad som är på gång. Det kommer säkert bli jobbigt för henne att höra, då det kommer påverka hennes liv mycket. Men du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du har träffat någon och vill leva med den personen. Du är inte egoistisk eller självisk utan det är en helt naturlig utveckling. Varken du eller din syster skulle må bra av att du ”offrade” dig och avstod den här mannen för din systers skull. Men det är bra om ni båda är beredda på att det kan bli en kämpig tillvänjningsperiod då ni måste hitta ett nytt sätt att förhålla er till varandra.
Även om du väljer att leva med denna man så kommer du och din syster att fortsätta vara lika viktiga för varandra och ha ett starkt band mellan er. Och jag tror och hoppas att ni båda unnar den andra att vara lycklig ihop med en man.