Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag var otrogen – min man litar inte på mig längre
04 aug, 2023
Kvinna sitter bakom ledsen man i soffan
Hon var otrogen mot sin make och ångrar sig djupt. Han kan inte komma över det, nu undrar hon vad hon kan göra för att han ska lita på henne igen? Relationsexpert Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: När jag och min man träffades var det kärlek vid första ögonkastet. Han behandlade mig som en prinsessa och dyrkade marken jag gick på.
Dessvärre var jag otrogen en gång. Det var ett misstag, en dålig sexupplevelse och jag berättade direkt. Mötet fick mig att uppskatta min man ännu mer, men han litar inte på mig längre.
Se också: Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Se också: Så här reparerar man en relation efter otrohet
Vi har pratat om detta många gånger och jag har bett om ursäkt. Han har ingen anledning att tvivla på mig och jag kommer aldrig göra om det, men han kan inte släppa det.
Nu har det gått så lång tid att jag tycker att han borde sluta älta och ibland blir jag irriterad över hans tjat om hur han känner och hur dåligt han mår. Vad kan jag göra för att han ska lita på mig igen?
Annons
/Ett misstag
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Gå inte i försvar"
Den största skadan vid otrohet är att tilliten försvinner när den person som man investerat massa känslor i, trott och litat på, plötsligt sviker. Att din man hade väldigt höga tankar om dig, har säkert inte gjort saken lättare.
Otroheten kan aldrig bli ogjord men ni har trots allt valt att fortsätta tillsammans och då måste otroheten tillhöra det förflutna eftersom situationen blir ohållbar om otroheten dras upp i tid och otid.
Tillit tar däremot lång tid att tid att bygga upp även om det kan raseras på några minuter. Du har tagit ansvar genom att berätta, bett om ursäkt och ni har pratat om vad som hände. Din man måste förhålla sig till att detta hände men han måste också våga lita på dig om er relation ska överleva. Tills dess att din partner fått alla svar han behöver för att kan känna sig lugn, behöver du fortsätta överbevisa att du går att lita på.
Annons
När din partner hamnar i tvivel och berättar om sina jobbiga och kanske obekväma känslor, är det viktigt att du inte ignorerar eller förminskar hans känslor. Rycks heller inte med i hans rädslor och börja gå i försvar. Hör bara vad han säger, lyssna utan att döma och fråga vad du kan göra för att trygga honom.