Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är så svartsjuk och kan inte sluta snoka i hans mobil!
24 mar, 2023
En kvinna som kollar hennes killes mobil
Hon är väldigt svartsjuk och orolig för att hennes man ska vara otrogen. Nu är hon rädd för att det är svartsjukan som kommer att förstöra förhållandet. Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: Jag är gift med en underbar man och vi har två små barn. Allt är jättebra förutom en sak. Jag är så himla svartsjuk på min man och tror hela tiden att han är otrogen och att han snart kommer att lämna mig. Jag smyger alltid och kollar hans saker, till exempel hans telefon och hans fickor. Men jag har aldrig hittat något som visar att han är otrogen. Då borde jag ju kunna bli lugn av det, men det hjälper ändå inte. Jag måste fråga honom hela tiden. Ibland åker han bort med sitt jobb och då blir jag helt knäckt.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
I början av vårt förhållande skrattade han en del åt detta men allt eftersom tiden går så märker jag att han blir mer och mer irriterad. Vi bråkar väldigt mycket om detta och det gör mig så ledsen. Jag försöker förklara att jag älskar honom så mycket och att det är därför jag blir så svartsjuk. Jag skulle inte stå ut med att han var otrogen. Men så säger han att han älskar mig också, men att han inte är svartsjuk ändå. Snälla hjälp mig, för jag är rädd att detta ska förstöra allt mellan oss. Hur ska jag få honom att förstå att min svartsjuka är för att jag älskar honom?
/ Svartsjuk
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker att du ska ge upp försöket att försöka få honom att tro att din svartsjuka beror på att du älskar honom. För det är helt enkelt fel! Svartsjuka har ingenting med kärleken att göra utan det är du, och i detta fall bara du, som äger detta problem. Du har uppenbara svårigheter med svartsjuka och går över en massa gränser. Din oro att han ska lämna dig på grund av detta är absolut befogad. Det verkar inte som om han gör någonting för att få dig att känna svartsjuka och du blir inte lugnad av att aldrig hitta ”bevis” för otrohet. Därför spökar detta bara inom dig och det är du som måste ta tag i det.
”Ta hjälp av en terapeut”
Vad som är anledningen till att du känner så här är svårt att säga. Generellt beror svartsjuka på osäkerhet och att man inte känner sig värd att älskas. Jag skulle tro att du behöver hjälp av en terapeut att komma tillrätta med detta. Men du och din man skulle också kunna gå i parterapi och ta upp detta eftersom det uppenbart stör och förstör er relation. Jag tycker att ni kan börja med det och se om det hjälper. Eller så kan parterapeuten rekommendera dig att gå och få hjälp för egen del också.
Annons
Att inse att problemet ligger hos dig och att anstränga dig för att göra någonting åt det är det bästa du kan göra för att undvika att din man lämnar dig. Det är inte lätt att leva med någon som är kontrollerande och överdrivet svartsjuk. Se till att få hjälp. Det kan bli ett hårt jobb att ta tag i detta, men absolut värt det eftersom du älskar din man och vill behålla honom och din familj.