Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur slutar jag älta och köra över mig själv?
17 okt, 2023
Nedstämd kvinna tar sig om huvudet, tittar ner
Hon mår dåligt över och ältar saker som har hänt. Dessutom kör hon över sig själv när hon försöker lösa andras problem. "Hur börjar jag ställa upp mer för mig själv?", undrar läsaren "Michelle". KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på 31 år som alltid har varit en ansvarstagande ”duktig flicka”. Jag har det senaste året insett att jag måste förändras för att inte gå under. Det är nämligen så att jag tar på mig andras känslor och kan må jättedåligt av negativa händelser som har drabbat andra. Om jag som exempel har lovat att vara barnvakt men blir sjuk så får jag jättedåligt samvete. Jag tar på mig ansvaret och vill lösa situationen, trots att det inte är mitt problem egentligen.
Hur kommer jag ifrån det här? Det skapar en stor stress inombords att alltid älta och må dåligt över saker som har hänt och som jag ju egentligen inte kan påverka. Jag har man och barn och är alltid den som planerar, ligger steget före och tar socialt ansvar. Mina föräldrar har lärt mig att alltid ställa upp för andra, men nu känner jag att jag måste lära mig att ställa upp mer för mig själv. /Michelle

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Träna på att säga nej"
Det är en fin egenskap att vilja hjälpa andra, men i ditt fall låter det som att du blir för självuppoffrande. Om det är för mycket fokus på att andra ska må bra är det lätt att urholka sina egna behov. Till slut kan det gå så långt att du helt tappar bort dig själv och att du inte vet vad som gör dig glad.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Fundera över varför du går in i den här rollen. Längst inne kan det ibland handla om en känsla av att inte duga, att inte få vara med eller inte vara älskad om man inte hela tiden är den duktiga flickan.
Om ditt mål är att ställa upp mer för dig själv behöver du träna på att säga nej till andra. Antagligen behöver du också öva dig i att inte alltid planera och ta socialt ansvar. Det kan vara så att andra egentligen inte kräver att du ska ha den rollen som du har, utan att det bara är du som begär det av dig själv.
3 tekniker för att sluta älta negativa tankarBrand logo
3 tekniker för att sluta älta negativa tankar
Skriv upp så många situationer du kan komma på där du har kört över dig själv. Fundera över vad du skulle kunnat göra i stället. Börja ta ett steg bakåt i mindre situationer. Antagligen kommer det skapa skuldkänslor hos dig. Kan du vara i den känslan ett tag utan att agera på den? Utan att göra något som dämpar den?
Annons
Det som du också berättar om är att du ältar saker som har hänt. Det måste vara väldigt tungt för dig att ha dessa tankar snurrandes i huvudet. Ibland tar själva ältandet mer energi än själva agerandet. Det kan hjälpa att tänka på ältande som ett beteende. Undersök och uppmärksamma när du går in i det beteendet. Säg till dig själv: ”Nu börjar jag älta, nu kommer de här tankarna”. Det går inte att stänga av tankarna, men du kan välja att se att du är på väg in i ältandet och försöka fokusera på det som du skulle göra innan du fastnade. På så sätt skapas ett perspektiv där du kan se på dig själv lite utifrån och där du inte måste krascha i dina tankar.