Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min dotter bara gråter när jag hämtar henne efter mamma-vecka
15 feb, 2023
En pappa och en dotter som sitter på axlarna
Föräldrarna separerade för en tid sedan. Nu är pappan orolig för sin femåriga dotter som blir så ledsen när hon ska bo hos honom. Så här svarar Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag är pappa till en flicka som är fem år och hennes mamma och jag skildes i somras. Min dotter är väldigt mammig och har alltid varit det, även om hon och jag har en bra och nära relation också. Vi bestämde därför att hon skulle bo mer hos sin mamma och komma till mig varannan helg från torsdag till måndag morgon. Det fungerade bra i början, men nu är min dotter så ledsen varje gång jag ska hämta henne hos mamman. Hon vill inte gå med utan gråter och jag får bära ut henne i bilen. Det känns hemskt. Efter en stund lugnar hon sig och är glad och precis som vanligt igen och när hon ska hem till mamma vill hon ibland inte åka dit.
Så skiljer du dig bäst för barnenBrand logo
Så skiljer du dig bäst för barnen
Hennes mamma tycker att hon ska komma och vara hos mig lite mer, medan jag tänker att hon kanske i stället ska vara mindre hos mig eftersom hon blir så ledsen. Om hon kommer mer blir det ju ännu fler gånger som hon blir ledsen. Jag vill förstås själv ha min dotter mycket och ofta, men jag vill att hon ska må bra. Jag hatar att hämta henne när hon gråter.
/Ledsen pappa
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det känns tungt och svårt att hämta din dotter när hon är ledsen. Men det verkar som om hon har en väldigt klok mamma som kan se att det inte handlar om att hon inte vill vara hos dig, utan att hon faktiskt kan ha behov av att träffa dig mer.
"Minska inte tiden med din dotter"
Barn lever mycket här och nu och att hon blir ledsen av att lämna mamma betyder inte att hon inte vill vara med dig eller har mindre behov av dig. Att hon trivs och blir glad efter en stund, och ibland inte vill tillbaka till mamma när det är dags, tyder på det.
Hur mycket kontakt har ni med varandra de dagar hon inte är hos dig? Jag tror det vore bra om ni kunde ”ses” via nätet genom till exempel Facetime mellan varven också. Och kanske skulle du kunna träffa henne någon stund emellan ert långa umgänge. Kanske räcker det att du hämtar en dag från förskolan och har henne en stund och lämnar tillbaka till mamma. Eller går hem till dem och leker och kanske äter middag. Jag tror att detta är övergående och jag råder dig att inte minska tiden med henne.
Annons