Jag vill separera – men min man är allvarligt sjuk
Fråga: Kan jag lämna min man fast han är sjuk och behöver min hjälp? Vi har varit gifta i väldigt många år och har två barn ihop som nu är vuxna. När barnen var yngre lämnade jag faktiskt min man för han var inte trevlig, varken mot mig eller barnen.
Han drack mycket och blev då otrevlig och ibland aggressiv. Jag tog barnen med mig och flyttade. Min man blev förtvivlad och tjatade om att vi skulle flytta hem igen. Han lovade att sluta dricka och efter ett par år flyttade vi tillbaka igen och han slutade faktiskt dricka. Jag gjorde detta för barnens skull och för att jag ville att de skulle ha en hel familj. Jag tyckte också synd om min man. Själv kände jag ingenting för honom men ”offrade” mig för honom och barnen.
Nu har de flyttat och klarar sig hyfsat även om den yngste har en del psykiska problem och den äldre hetsäter och har ångest. Kanske var det ändå inte bra för dem att jag flyttade tillbaka till deras pappa. Det fungerade någorlunda men var inte ett kärleksfullt eller varmt hem. Nu har jag sådana samvetskval för att jag kanske gjorde fel. Själv är jag nu fast här med en man som jag inte älskat på många år. Han sitter numera i rullstol och jag får vårda honom en hel del fastän han också har hemtjänst. I många år ställde jag också upp på sex för att han skulle bli nöjd, men numera är han inte så intresserad, så jag slipper. Jag tänker ofta på att jag skulle vilja lämna honom, men när jag någon gång nämnt det så säger han att han ska ta livet av sig. Så jag sitter fast! Men ska jag aldrig få njuta av livet och få det lite bra för min egen skull?
/ Fången
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Du är verkligen värd att leva som du vill, njuta av livet och ha det bra”
Det är en väldigt sorglig beskrivning av ditt liv som du delar med oss. Du har i många, många år levt ett liv som du egentligen inte vill, och du har gjort det för andras skull. Kanske främst för dina barn men även för din mans skull. Jag tycker absolut inte att du ska ha skuldkänslor för att du gjort detta, även om du misstänker att det kanske trots allt inte var det bästa för dina barn. Men du gjorde det du kände var rätt då och det är det viktiga.
Tyvärr brukar det inte vara en bra anledning att stanna i ett dåligt förhållande på grund av barnen, men det är trots allt inte ovanligt att man ändå gör det. Så var inte så hård mot dig själv, för du har verkligen på alla sätt försökt hålla ihop din familj och göra någonting bra. Frågan är nu snarare hur du ska agera framöver.
Det låter illa att din man hotar med att ta livet av sig om du lämnar. Det är väldigt ojuste av honom och sätter dig i en förfärlig sits. Jag förstår verkligen att du känner dig som en fånge i ditt liv och jag tror det är dags för dig att äntligen bryta dig fri. Jag tycker absolut att det är din tur nu att få njuta av livet och leva som du själv vill och väljer.
Självklart är det svårt både känslomässigt och moraliskt, att lämna en partner som är sjuk och som man upplever är beroende av en. Det är en sak om man har och har haft ett bra förhållande, men det tycks du och din man inte haft på många år. Då är det inte rätt, varken mot honom eller dig själv, att fortsätta. Jag tror att din mans behov av hjälp kan tillgodoses av hemtjänsten.
Du kan, om du vill, välja att finnas vid sidan om som sällskap och hjälp även om du bor för dig själv. Du behöver inte bryta helt utan kan hälsa på, ringa och vara en god vän. Men du ska inte behöva känna dig som en fånge och leva med honom för att han annars hotar med självmord. Ta ett allvarligt samtal med din man om din situation och hur du tänker. Du är verkligen värd att leva som du vill nu, njuta av livet och ha det bra.