Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Ska man använda straff på detta sätt för barnuppfostran?
25 aug, 2025
Gravid kvinna och man kollar på ultraljudsbild av barn
De blivande föräldrarna är inte överens om hur de ska uppfostra dottern. Han är "hårdare" uppfostrad och vill använda "straff" när barnet gjort något fel. Hon är helt emot. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Knipskola: snabba knip – och varför du ska göra demBrand logo
Knipskola: snabba knip – och varför du ska göra dem
Om ett tag ska jag gifta mig med min sambo som jag varit ihop med i flera år. Vi har arbetat mycket och bestämde oss för att vänta ett tag med barn. Men nu kände vi att det är dags och jag blev faktiskt gravid på första försöket. Så senare i år kommer vi att få en liten dotter. Vi är båda väldigt lyckliga och pratar och tänker mycket på hur det ska bli. Vi har för det mesta liknande tankar men det finns en sak som vi inte alls tänker lika kring. Min blivande man tycker det är viktigt att barn lär sig rätt och fel och det tycker förstås jag också. Men vi ser olika på hur man ska nå dit. Han är nog lite ”hårdare” uppfostrad än jag och tycker att man ska använda sig av till exempel ”time-out” och låta barnet gå in på sitt rum när det gjort fel. Han tycker också att man ska använda sig av utegångsförbud, mobilförbud och andra ”straff”. Jag är helt emot detta och tycker och tror att man kan uppfostra barnen utan att använda straff.
Annons
I vår omgivning har vi familjer som använder straff på detta sätt och visserligen är deras barn väldigt väluppfostrade, men jag tycker samtidigt att de är lite kuvade och ängsliga. Vi har även andra föräldrar som inte alls kör med detta och deras barn är lika fina men mer öppna och frimodiga. Vad tänker du om att använda straff på detta sätt för barnuppfostran? Vad gör man som föräldrar när man i sådana här fall har helt olika sätt att se på hur man ska göra? Det mesta med att få barn känns roligt och vi är väldigt förväntansfulla. Samtidigt finns förstås en viss oro för hur allt ska gå.
/”Sanna”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Det är bra att tycka olika i sakfrågor
Stort grattis till er blivande lilla dotter. Jag förstår att ni är förväntansfulla och lyckliga. Det är en av livets stora händelser att bli förälder och förenat med så många olika känslor. Att det finns en viss mängd av oro är helt naturligt och den kommer aldrig att försvinna. Hur gamla barnen än blir så kommer man som förälder alltid att oroa sig för dem, mer eller mindre. Jag tycker det är väldigt bra att du och din man pratar mycket om era förväntningar och olika tankar kring barnuppfostran och ert föräldraskap. Det låter som om ni har liknande tankar kring det mesta men just kring detta med ”straff” tänker ni olika.
Annons
Att föräldrar tänker olika i sakfrågor är helt naturligt och också viktigt. Man visar barnet att det finns olika sätt att tänka och göra saker. Det är dock viktigt att man inte låter olikheterna resultera i bråk och osämja, utan är öppen för konstruktiva diskussioner och att man kan jämka.
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Min hälsa #4 – Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Barn lär sig snabbt att olika regler gäller på olika ställen, till exempel på förskolan och hos mor-och farföräldrar. De brukar också exakt veta hur de egna föräldrarna ställer sig i olika frågor och kan ibland vara snabba att utnyttja det. Vill man till exempel vara ute extra länge kanske man frågar pappa, medan mamma är bättre att fråga om lov för andra saker. Det gör ingenting att föräldrar är lite olika men såklart är det bra att ha samma linje i större, övergripande frågor.
Annons
Tror mer på dialog än straff
När det gäller straff är jag personligen ingen anhängare av det. Jag tror mer på dialog och att visa barnet i handling vad som är rätt och fel. Att vara en bra förebild och skapa ett starkt förtroende mellan förälder och barn är viktigast. Om man visar barn respekt får man respekt tillbaka. Barn strävar efter föräldrars uppmärksamhet och kärlek. Ge beröm och uppmuntran när barnet gör rätt, säg ifrån när det gör fel och visa barnet vad det rätta är. Genom positiv förstärkning och massor av kärlek kommer man långt. När barnet blir äldre är dialog och samtal ett bra verktyg. Barn är väldigt olika och en del är enkla att vägleda medan andra är mer egensinniga och svåra att leda. Jag tror att du och din man genom dialog kan komma fram till vad som fungerar bäst i er familj och med ert barn. Lycka till!