Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Ska jag berätta för frun att maken är otrogen med min väninna?
22 sep, 2023
Grupp vänner skålar
"Kenya" har hamnat i ett otrohetstrassel och vänder sig till relationsexperten Nina Ljungberg för råd. Ska jag avslöja makens otrohetsaffär för hans fru? undrar hon.
Annons
Fråga: För några år sedan blev jag och min man goda vänner med ett annat par och vi har haft mycket roligt ihop. Jag står både mannen och kvinnan lika nära.
Nu har jag fått veta att mannen är otrogen mot sin fru. Han har inte sagt något själv, men hemma hos oss träffade han min väninna och de inledde en affär, det är hon som berättat för mig.
Ska man alltid berätta om otrohet?Brand logo
Ska man alltid berätta om otrohet?
På grund av detta undviker jag att bjuda hem alla samtidigt, men när vi träffar mannen och hans fru är han helt som vanligt. Det är däremot inte jag och jag vet inte hur jag ska hantera det för det är tydligen bara jag som mår dåligt över vad han gjort. Jag känner mig skyldig gentemot hans hustru eftersom det var hemma hos oss som de fick kontakt med varandra och jag har skuldkänslor för att hon är min väninna.
Annons
Jag har inte sagt något till frun och jag vet inte om jag ska göra det. För det jag vet är hur viktigt det är med trohet för henne. /Kenya

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Inte ditt ansvar"
När känslor hamnar på villovägar blir det ofta rörigt. Men att din väninna inlett en relation med en annan vän och att detta innebär att en tredje part blir bedragen är inget som du kan ansvara för. Det är mannen och din väninna som ”äger problemet” och framförallt mannen som gått bakom ryggen på sin fru.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Men nu sitter du med mer information än vad som är bra för dig och du behöver göra något åt saken för det påverkar både ditt mående och tillvaro.
Det finns olika tänkbara alternativ som kan vara mer eller mindre bra. Exempelvis kan du ignorera alltihop och låta det vara upp till mannen vad han gör, du kan öppet berätta allt över nästa parmiddag eller ta kvinnan åt sidan och i förtroende tala om vad du vet om hennes man.
Annons
Fast det som är mest respektfullt är ändå att ta ett samtal med mannen i fråga. Tala om för honom vad du fått veta från din väninna och förklara att det inte känns bra för dig att fortsätta vara tyst. Ge honom en chans att själv vara den som berättar för sin fru, men om han inte gör det så kommer du att prata med henne.