Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mina vänner bryr sig inte om hur jag mår – vad ska jag göra?
10 nov, 2023
Signaturen "Marianne" är ledsen över att hennes vänner inte visat henne särskilt mycket omtanke under en tuff period i livet. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag och mina väninnor umgås ofta, vi fikar tillsammans på stan varje helg och går på gympa en dag i veckan. Någon kväll i månaden ses vi hos varandra för mat och lite vin. Vi skrattar mycket och jag har funnit stor glädje i vår gemenskap. Vi är alla singlar och gänget har utökats genom åren, nu är vi sex kvinnor som hänger ihop.
Något som dock börjat störa mig är att våra samtal mest kretsar kring glada, lätta ämnen. Vi går aldrig in på djupet och riktigt checkar läget hos varandra. Jag har precis gått igenom en tuff period som har varit mentalt dränerande, vilket de vet, men det är ingen som på länge har följt upp och kollat läget med mig och det gör mig lite ledsen.
Jag har vid några tillfällen försökt djupa våra samtalsämnen genom att fråga ”Hur har du det i ditt liv?”, men har inte fått så mycket till svar och samtalen har snabbt glidit in på något lättare igen. Jag tycker det är viktigt att vi väninnor är nyfikna på varandra och kan hjälpa varandra genom tuffa tider, men då krävs det ju att vi faktiskt PRATAR med varandra. Vad är din syn på saken? Hur tar jag upp med mina kompisar att jag uppskattar att de frågar mig hur jag mår? /Marianne
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Varför inte börja berätta själv?"
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Vad härligt att ha ett stort kompisgäng att umgås med! Det låter som att ni har det väldigt bra ihop på många plan. Ni gympar, skrattar och har en gemenskap med varandra. Det verkar finnas mycket positivt i detta gäng. Problemet är att du tycker att samtalsämnena blir för glättiga och att ingen har frågat dig hur du mår. Nu funderar du över hur du ska ta upp det med dina väninnor.
Jag tänker att vi kanske ska backa lite och ställa frågan, ska du ta upp detta med dina väninnor? Det kanske inte alls är fel. Dina vänner kanske helt förstår dig och kommer bli mycket mer uppmärksam på ditt mående. Möjligtvis öppnar det upp för ett annat klimat i gruppen. Men kanske går det att förändra situationen på andra sätt? Jag funderar över hur det kommer sig att du själv måste vänta på att få frågan om hur du mår. Varför inte själv börja berätta? ”Jag har sovit skitdåligt i natt och fick en sådan hemsk ångest”. Eller något liknande. Det skulle kunna innebära att du tar agens över situationen.
Annons
Om du inte får den respons du vill ha är det också viktig information. Då kanske detta får vara en grupp där du kan ha roligt, men att du får hitta andra vänner eller situationer där du kan ha djupare samtal. Fundera över vilka andra personer som du har runt dig, om det finns någon som du kan tala med om ditt mående. Det kan också vara enklare att prata enskilt med någon från tjejgruppen. Ibland kan det vara svårt att tala om allvarligare saker i stora grupper. Jag hoppas du hittar rätt och att du finner vänner för alla dina behov.