Det saknas alltid saker efter att min svåger har varit här!
Fråga: Jag har en fråga angående min systers sambo. Han är en väldigt praktisk och hjälpsam man. Min syster behöver sällan anlita några hantverkare för hennes sambo kan fixa allt. Han är också väldig snäll och hjälpsam mot mig när det gäller praktiska saker. Jag lever ensam och har ingen annan som kan hjälpa mig.
Det är han själv som erbjuder sig att hjälpa mig och jag är förstås väldigt tacksam för det. Men saken är den att varenda gång han hjälpt mig med något praktiskt så saknar jag några små saker efteråt. Det är absolut inte något ekonomiskt värdefullt som saknas men det är personliga små saker. Första gången det hände var det en absolut gåta för mig. Kunde någon ha brutit sig in och stulit en så trivial sak? Men nu har det hänt efter varenda gång han varit och hjälpt till. Jag tror att folk tycker att jag har det rätt så stökigt så ingen tror nog att jag har koll på mina små saker. Men i själva verket har jag stenkoll på allt i ”röran”.
Första gången det hände, och det var en gåta för mig, nämnde jag det för min syster. Hon tyckte också det var en konstig gåta. Nu när det hänt flera gånger och jag misstänker hennes sambo kommer jag mig inte för att nämna det mer för min syster. Det låter löjligt. Hans hjälp är ju mycket mer värd än de små saker som försvinner. Jag misstror mig själv och letar överallt, men sakerna finns inte. Det är olustigt och obehagligt och ger mig en osäkerhetskänsla. Vad kan det här handla om från hans sida? /Monika
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Kan lida av kleptomani"
Jag förstår att det här är väldigt olustigt och inte helt lätt att förhålla sig till. Din svåger är till stor hjälp för dig och det är naturligtvis guld värt. Men att det samtidigt fattas saker efter att han varit där gör det hela väldigt obehagligt. Det är alltid svårt att anklaga eller konfrontera människor när man inte har konkreta bevis. Men eftersom du har väldig koll på dina saker och detta hänt vid upprepade tillfällen så har du säkert rätt i din misstanke om att det är din svåger som tar sakerna.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Varför han gör det är förstås omöjligt att säga. Du skriver att han inte tar något av värde så uppenbarligen är det inte därför han stjäl. Det kan ju vara så att han faktiskt lider av kleptomani vilket är en form av störning som gör att personen i fråga mer eller mindre tvångsmässigt stjäl saker när de får tillfälle. Det är sällan av ekonomiska orsaker utan mer att kleptomanen kan få en ”kick” av att stjäla. Efteråt kan de känna både lättnad och skuldkänslor. Man kan också stjäla om man till exempel lider av depression men då handlar det inte om kleptomani.
Vad än anledningen än är så är detta en jobbig och tråkig situation för dig. Jag tycker att du ska prata med din svåger nästa gång han kommer utan att direkt anklaga honom. Du kan ju berätta att du saknar vissa saker och fråga om han har sett dem när han gått omkring hos dig. Då vet han att du har koll på dina saker och kanske kan det göra att han drar sig för att stjäla fler gånger. Du kan också försöka vara i närheten av honom när han fixar saker åt dig, så att hans möjlighet att stjäla minskar.
Självklart kan du också ta upp din misstanke om att han stjäl direkt med honom, men risken är då förstås att han känner sig misstänkliggjord, kränkt och arg och inte längre vill hjälpa dig. Det kan också skapa en konflikt mellan dig och din syster. Jag brukar förespråka att öppet ta tag i saker men du måste själv bestämma om du tycker det är värt det i detta fall. Hoppas stölderna upphör och att du kan fortsätta få hjälp av din svåger.