Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min sambo gjorde en abort – sa inte ett ord till mig
01 aug, 2025
Förtvivlad man
När Mattias fick höra att hans sambo gjort en abort i smyg kände han sig både lurad och knäckt. Han sörjer nu barnet som kunde ha funnits – vilket hans flickvän inte alls förstår. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Har du svårt att prata om känslor? Kolla härBrand logo
Har du svårt att prata om känslor? Kolla här
Hej! Jag är en kille som behöver lite råd från dig. Jag och min sambo har varit ihop i drygt fem år och är båda drygt trettio år. Vi bor i en fin bostadsrätt, har båda bra arbeten och har ett bra liv med många vänner. Både min sambo och jag tycker om att träna, så det gör vi flera dagar i veckan.
Jag känner verkligen att hon är kvinnan i mitt liv och att jag vill leva med henne. Runt om oss har några vänner börjat skaffa barn och jag längtar tills vi också är där. Tyvärr är min sambo inte lika inne på barn som jag utan tycker att vi kan vänta. Jag vet inte hur länge hon vill vänta men jag tycker det kan vara dags snart. Man har ju hört att det kan ta tid för en del par. Dessutom vet man aldrig om vi faktiskt kan få barn. Så har jag tänkt och jag nämnde detta lite löst för henne häromdagen.
Annons
Det var då jag fick en riktig chock för min sambo berättade då att hon vet att vi kan få barn för hon blev med barn för ungefär ett år sedan men gjorde då en abort. Hon sa inte ett ord till mig då och jag känner mig så lurad, ledsen och som om hon har bedragit mig. Kanske tycker du att jag är löjlig som känner så här men jag sörjer faktiskt det här barnet som kunde ha funnits.
Min sambo förstår inte alls det utan tycker att jag är fånig som känner så här. Det gör mig ännu mer ledsen och jag förstår inte varför hon inte berättade något för mig. Jag vet att hon alltid tycker det är lite besvärande när jag tagit upp frågan om barn, så därför undviker jag att göra det. Men någon gång borde vi väl prata om det, särskilt nu?
Är jag fånig som känner mig lurad? Jag kan inte sluta tänka på det som hänt? Jag älskar min sambo men detta var knäckande.
/Mattias

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Hon kanske inte vill ha barn
Nej, du är absolut inte fånig som känner som du gör. Att din sambo varit gravid och gjort en abort utan att säga någonting till dig låter som om det finns en allvarlig förtroendekris mellan er. I ett förhållande tycker jag att man självklart bör kunna vara öppen och ärlig om en sådan stor händelse. Även om det förstås är så att din sambo har sista ordet och det slutliga valet när det gäller om hon vill behålla barnet eller inte, så tycker jag att du borde fått veta.
Annons
Utifrån ditt brev tycker jag det låter som om din sambo är väldigt oklar i huruvida hon alls vill ha barn eller inte. Hon tycks undvika diskussionerna när de dyker upp och säger ingenting när hon plötsligt är gravid. Om jag får gissa så beror det på att hon känner till din inställning och önskan om barn och när hon inte känner likadant så vill hon inte ha någon diskussion om det väntade barnet utan väljer att inget säga till dig.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Jag håller med dig om att ni måste prata om det här och det borde ni egentligen gjort tidigare för att veta precis var den andre står i frågan. När hon säger att hon inte vill ha barn nu utan senare så bör ni prata om och konkretisera vad hon tänker kring ”senare” och vad det betyder för henne.
Annons
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Sök hjälp på Familjerådgivningen
Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen och lurad. Din sambos agerande har visat på att ni har en spricka i er relation när det gäller förtroende och öppenhet. Tyvärr tycks hon inte ha någon förståelse för dina känslor vilket säkert spär på din känsla av sorg.
Jag tycker att ni ska söka hjälp för att prata om hela denna situation. Både huruvida ni båda verkligen vill ha barn och vad ni tänker kring tidpunkten i så fall. Det andra ni behöver prata om är det här sveket du upplever och era känslor kring det. Hur var det för henne att stå ensam med beslutet? Hur har hon känt och mått efteråt? Hon behöver också få förståelse för dina känslor kring detta. Jag tror det blir svårt för er att prata konstruktivt om detta själva, så jag rekommenderar att ni söker hjälp på Familjerådgivningen. Där kan ni få hjälp med en öppen dialog och hjälp att bygga förtroende mellan er. Lycka till!
Annons