Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man förändrades när jag ville skiljas – kan jag lita på honom?
19 dec, 2022
skeptisk kvinna
Efter att "Madde" sa att hon ville skiljas har hennes man förändrats fullständigt. Nu frågar hon sig om hon vågar lita på att hans förändring inte bara är ett spel. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min man har haft många år av tristess tillsammans och därför bestämde jag mig för att vi skulle skiljas. Min man ville inte separera men jag var säker på min sak och tyckte att det skulle vara bäst för oss båda. Min man ställde som motkrav att vi först skulle gå i terapi, inte minst för att vi skulle få ett bra avslut och en lugn separation. Vilket vi gjorde.
Jag vet inte vad som hände, men efter detta är han helt annorlunda. Han är precis en sådan man som jag alltid önskat att han var och vi har fått en jättebra relation. Jag vet inte om det bara är ett spel eller om det handlar om att han har tagit till sig kunskap av terapin och verkligen förändrats? Jag vill inte alls skiljas längre.
Min fråga är om människor kan förändras så snabbt eller om det finns risk att så fort vi slutar gå i terapi, går allt tillbaka till hur vi hade det tidigare? / "Madde"
Se också: Parterapi – 4 övningar ni kan göra hemma
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmetBrand logo
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmet
Realtionsexperten Nina Ljungberg svarar: "Njut av lyckträffen"
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Självklart kan människor förändras. Terapi kan leda till både personlig utveckling och hjälpa till med att bryta gamla mönster och skapa andra förutsättningar. Med ny insikt och lite vägledning kan par hitta nya sätt att mötas på, få förståelse för var-andra och lära sig att kommunicera – vilket skapar bättre samspel. Förändring är ju själva vitsen med terapi och för er blev det en riktig lyckoträff, till och med så effektiv att separation inte längre är aktuellt.
Njut av att det är bra mellan er och gläds åt att du hittade din drömman i din egen make! Om förändringen är bestående eller tillfällig får tiden utvisa men nu när allt känns så bra som du beskriver, är det bara att ta tillvara på detta gyllene tillfälle för att umgås och trivas tillsammans.
Men tänk på att relationer är färskvara, så slå er inte till ro helt och hållet. För att und- vika att ni på nytt hamnar i gamla hjulspår måste ni fortsätta arbeta på ert förhåll-ande och bry er om varandra. Skulle ändå läget förändras till det sämre – ja då får ni ta ett nytt beslut. Men där är ni inte nu, så oroa dig inte för problem som inte finns.
Annons