Min man är så tråkig – jag drömmer om ett liv som singel
Fråga: Jag är en drygt 60-årig kvinna som lever i ett tryggt men tråkigt äktenskap. Min man och jag har varit gifta sedan ungdomen och har två vuxna barn och flera barnbarn. Vi lever tillsammans men det är allt. I övrigt lever vi två parallella liv. Min man är inbunden och har inga vänner. Han har sina egna intressen och jag har mina. Jag å andra sidan är mycket social och älskar att umgås med människor. Jag har massa intressen och älskar att hitta på saker. Såhär har vi levt i många år och nu börjar jag ifrågasätta meningen med det.
Vi bråkar aldrig men har heller inget direkt gemensamt. Bara våra barn men knappt barnbarnen som min man inte är speciellt intresserad av. Vi har båda intressanta och bra arbeten som vi älskar och vi bor i ett fint hus. Så ekonomiskt har vi det bra. I vårt äktenskap är det alltid jag som varit den drivande, ”projektledaren”. Jag har fixat och donat och sett till att saker händer och att vi kommit iväg på semestrar, gått ut och ätit, gått på bio, konserter och så vidare. Hade jag inte gjort det hade vi bara suttit hemma.
Jag har då och då pratat med min man om att vi kanske borde skiljas men ingenting har hänt. Han säger varken bu eller bä. Det som oroar mig om jag tar tag i det är att min man blir väldigt ensam och jag undrar hur han ska klara sig utan mig. Jag hyser trots allt varma känslor för honom och vill inte att han ska få det dåligt. Ändå drömmer jag om ett liv som singel då jag sett en del vänner få det spännande och kul då de brutit upp. Tycker du att jag gör fel om jag lämnar min man? Ekonomiskt blir det förstås sämre men jag kommer klara mig. /Corinne
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Varma känslor kan räcka långt"
Ja, det är egentligen bara du själv som kan svara på om du ska stanna hos din man eller gå. Jag uppfattar att du egentligen inte tycker att ert äktenskap är dåligt utan att det mer är händelselöst och att ni lever parallella liv. Samtidigt ser du väninnor som separerat och tycks ha fått en ”nytändning” och ett spännande liv. Så kan det förstås vara men det är inte säkert att det blir så.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Vad är det du skulle vilja göra som du inte kan göra inom ramen för ditt äktenskap? Det låter som om du är fri att göra precis som du vill utan att det är ett problem för din man. Eller handlar det om att du vill vara fri att träffa någon annan man? I så fall förstår jag dig bättre. Du skriver att du pratat med din man om skilsmässa men att han inte agerat på det. Men han kanske inte alls har samma dröm eller tanke som du om att separera. I så fall är det inget konstigt med att han inte gör något för att driva fram en skilsmässa.
Du skriver även att det är du som varit den aktiva i ert förhållande och drivit på för att få saker gjorda. Då får det nog bli så även med en eventuell skilsmässa om det är det du vill. Visst kan det blir så att din man blir ganska ensam efter en skilsmässa men det behöver inte vara så. Hittills har han kanske förlitat sig på dig för sitt sociala liv men om du inte finns där längre så får han se till att ordna det själv om han vill ha det. Din man är vuxen och har ansvar för sitt eget liv.
Du skriver att du fortfarande har varma känslor för din man vilket är fint. Ett äktenskap som varat länge behöver inte vara stormande och passionerat. Det kan räcka långt med varma känslor. Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera riktigt på vad som skulle bli bättre om du separerar och vad som skulle bli sämre. Du får väga detta mot varandra och se vad du kommer fram till. Kanske skulle ni till och med kunna bestämma er för en prövotid för att se hur det känns.