Hur reparerar jag relationen med min svärdotters mamma?
Två kvinnor som sitter i en soffa.
Foto: TT
Efter ett missförstånd har ”Petras” relation med svärdotterns familj blivit dålig och det går även ut över barnbarnen. Vad ska hon göra? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Min hälsa #12 – Förändras personligheten med åldern?
Brand logo
Min hälsa #12 – Förändras personligheten med åldern?
Fråga: Jag skulle vilja höra din syn på ett problem som vi har inom familjen. Jag har en son och en dotter som båda är gifta och har barn. Allt fungerar bra med båda barnens familjer och vår son är gift med en underbar tjej. De var tillsammans i många år innan de fick barn och var ganska unga när de träffades. Det gjorde att vi redan från början hade kontakt även med hennes föräldrar för olika saker angående ungdomarna. Vi har alltid tyckt mycket om både flickan och hennes föräldrar, även om vi är ganska olika som familjer och personer. Jag har aldrig brytt mig så mycket om det utan har tänkt att min son och hans fru får leva och ordna sitt liv som de vill. Jag älskar min svärdotter som min egen dotter och har aldrig tänkt en ond tanke om henne.
För ett par år sedan blev det ett missförstånd mellan hennes mamma och mig och jag märkte att de drog sig undan helt. Jag försökte kontakta och ringa henne för att prata igenom det som jag ser som ett missförstånd, men hon vill inte. Det tråkiga är att detta går ut över våra barnbarn vid till exempel födelsedagar då vi tidigare brukade ses alla. Nu har jag märkt att de uteblivit ett par gånger och när vi någon gång träffats så har det varit väldigt stelt. Ett av min dotters barnbarn frågade till och med en gång varför X var så konstig och om hon inte tycker om oss. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Det är ju inte så lämpligt att dra in barnbarnen i detta även om de uppenbart märker att något är konstigt. Jag har inte talat med min svärdotter om detta utan ville lösa det hela direkt med hennes mamma men ska jag kanske tänka om? Vad är bäst att göra?
/Petra
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Gör fler försök till kontakt"
Så tråkigt att det blivit så här efter att ni haft en bra relation i många år. Det är svårt att säga vad det är som gör att mamman drar sig undan helt och inte verkar ha någon vilja att lösa detta. Du ser det hela som ett missförstånd, och det kan det vara. Men det kan också vara så att hon tolkar det på ett annat sätt och har blivit väldigt kränkt och ledsen av någon anledning.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag vet inte på vilket sätt du försökt närma dig henne och om det ingått något förlåt i detta. Annars kan det förstås vara bra att väldigt tydligt be om förlåtelse för om man sårat någon. Även om man själv kanske tycker att vederbörande inte borde ta åt sig av något som man själv ser som bagatellartat, så kan det vara helt annorlunda för den det berör. Det kan vara så att den personen känner sig djupt sårad och har svårt att förlåta. Jag vet inte om du själv vet vad det hela rör sig om även om du inte skriver om anledningen här. Eller är det så att du inte har en aning? Då kan det vara svårare.
Det tråkiga är att detta påverkar inte bara dig och mamman utan faktiskt hela familjen och släkten. Jag tycker att du ska prata med din svärdotter om detta och höra vad hon har att säga. Hon måste vara medveten om det hela också. Kanske kan du via din svärdotter närma dig hennes mamma igen. Din son är säkert också införstådd med situationen så honom kan du också prata med. Kanske känner de att de inte riktigt vill lägga sig i och väntar på att du själv ska ta upp problemet. Eftersom det påverkar så mycket och ni i grunden har haft en bra relation tycker jag det är värt att lägga ner lite extra på att försöka lösa detta.
Jag vet inte hur mycket du försökt kontakta henne eller hur länge sedan det är. Men gör gärna fler försök. Kanske genom att skriva ett brev där du ber om förlåtelse om du sårat henne och beskriver hur gärna du vill att ni ska bli vänner igen. Föreslå att ni två ska träffas ensamma och sitta ner och prata om detta. Om hon fortfarande inte verkar vilja, så fråga din svärdotter om hon tror att hon kan hjälpa till på något sätt. Hon och familjen borde också vara angelägna om att du och mamman blir vänner igen. Jag hoppas verkligen att det kan lösa sig.