Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag svek mitt barnbarn – hur reparerar jag kontakten?
15 okt, 2023
Nedstämd äldre kvinna
När barnbarnet berättade om sin homosexualitet reagerade "Mormor Ulla" starkt. Hon ångrar sig djupt och vill reparera kontakten med sitt älskade barnbarn. Relationsexperten Nina Ljungberg ger läsaren råd.
Annons
Fråga: Jag skäms över mig själv och behöver goda råd om hur jag ska reparera kontakten till mitt barnbarn.
Mitt fina och älskade barnbarn berättade nämligen för mig och sina föräldrar att hon var homosexuell. Hennes föräldrar reagerade knappt alls men jag blev så chockad att jag sade saker och uttryckte mig alldeles för inskränkt och hårt. Det vet jag nu och hur jag bemötte henne är inget jag är stolt över. För att sammanfatta det var mitt budskap att jag inte kunde acceptera att hon var homosexuell.
På grund av mina reaktioner avslutades vår kontakt där och då. Mitt barnbarn var mycket ledsen och förklarade att hon inte längre ville träffa mig om jag kände så. Hon vägrar låta mig vara med på hennes födelsedag.
Jag ångrar mig enormt och jag skulle göra vad som helst för att få detta ogjort. Men jag vet inte vad jag ska göra.
Vi har alltid stått varandra nära och hon har varit mycket hos mig under sin uppväxt. Nu vägrar hon besöka mig.
Annons
Finns det något jag kan göra för att reparera skadan så att vi ska kunna ses som förr. Av hela mitt hjärta önskar jag att vi kan få kontakt igen. /Mormor Ulla

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Be om ursäkt"
Situationen går inte att få ogjord men det du uttrycker är att du ärligt ångrar dig och att du har självinsikt om att ditt bemötande var fel. Vilket är en förutsättning för fortsatt kontakt. För oavsett vem ditt barnbarn riktar sin kärlek till och attraheras av, så är hon samma person i relation till dig.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Du har också en önskan om att reparera skadan så det du nu kan och bör göra är att be om en äkta ursäkt; säg att du vet att det var du som agerade fel. Förklara för ditt barnbarn att du insett att det du gjorde och sade när hon anförtrodde sig var oförsvarligt. Berätta att problemet ligger helt och hållet hos dig som inte kunde acceptera att hon var homosexuell, men att det inte är hennes sexuella läggning som är problemet utan hur du hanterade informationen.
Annons
Tala om för henne hur mycket du ångrar dig, att du saknar kontakten med henne och att hon är viktig för dig. Förklara att du är beredd på att ompröva dina gamla fördomar, även om det kan krävas lite tid och framförallt mer kunskap. Fråga om ditt barnbarn vill hjälpa dig förstå, bli mindre inskränkt och utvecklas genom att ge dig en ny chans till fortsatt kontakt.
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll påBrand logo
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll på
Låt ditt barnbarn vara den som bestämmer takten på er kontakt och fråga henne vad hon behöver för att återfå tilliten till dig och för att känna sig respekterad och accepterad för den hon är.