Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hur länge ska min fru sörja sin döda syster?
09 aug, 2025
Ledsen gammal dam
Bosses fru har blivit tillbakadragen och vill knappt göra något efter att hennes syster gått bort. Är det normalt? frågar han relationsexperten Maria Jacqueline Bratt, som ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
Min fru är inte sig själv längre och jag saknar henne som hon var. Vi har varit gifta i snart 60 år och har levt ett fint och bra liv. Nu är vi båda dryga 80 år men fortfarande friska utan större krämpor. Vi brukade göra mycket tillsammans, promenera, träffa vänner, resa gå på teater och konserter. Men sedan för drygt ett år sedan förändrades allt då min frus syster dog. De var nära varandra i ålder och hade också ett väldigt nära förhållande. Vi fick tre barn var ungefär samtidigt och har firat i stort sett alla högtider tillsammans och umgåtts mycket. Jag vet att min fru ofta ringde sin syster och pratade så fort det var något. Detsamma gjorde systern. Så jag förstår verkligen att det var en stor sorg och saknad när hennes syster dog. Det hände också väldigt plötsligt i en bilolycka.
Annons
Tyvärr har detta resulterat i att min fru inte längre vill göra någonting. Hon sitter ofta och stirrar ut genom köksfönstret och kan på sin höjd lösa några korsord ibland. Om jag föreslår att vi ska gå ut eller göra någonting så säger hon bara att hon inte orkar eller inte vill. Jag har lämnat henne ifred och tänkt att hon förstås sörjer, men nu undrar jag hur länge detta ska pågå? Jag tycker att hon borde kommit över det värsta nu och försöka vara aktiv igen. Det känns som om jag har förlorat min fru också och inte bara min svägerska.
Även barnen märker detta och hon vill knappast följa med och träffa barn och barnbarn heller. Är detta verkligen normalt? Jag har aldrig varit nära någon i sorg tidigare och känner mig handfallen. Jag vill bara ha tillbaka min fru och livskamrat så som hon var tidigare.
/Bosse

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Sorgen är ofta extra påtaglig första året
Ja, hur länge ska din fru sörja sin döda syster? Jag skulle nog säga att hon kommer att sörja henne för resten av livet. Däremot så kan sorgen ändra skepnad och din fru kunna blir mer sig lik sig som innan. Det finns egentligen ingenting som är ”normalt” när det gäller sorg utan den kan verkligen se olika ut från person till person. En del människor blir totalt förlamade av sorg och har väldigt svårt att komma ur den. Andra kan bära sorgen utan att den utåt påverkar så mycket. Dock kan man tala om ett sorgeår då sorgen är väldigt påtaglig och man går igenom alla dagar på året innan då personen i fråga fanns kvar i livet. Man går igenom alla högtider, födelsedagar och andra speciella dagar då minnena, saknaden och sorgen blir extra stark. Men man måste också vänja sig vid en ny vardag utan en person som man älskat och som kanske varit väldigt närvarande i ens liv.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Uppmana henna att söka hjälp
Många kan efter en tid hitta ny och fast mark under fötterna. Men en del ”fastnar” i sorgen och har svårt att komma vidare. Kanske kan det vara så för din fru och att hon samtidigt också drabbats av en depression som hon har svårt att komma ur. Det är fint att du låtit henne sörja som hon behövt, men kanske behöver hon också något annat.
Jag vet inte om ni pratar om hennes syster och om din frus sorg. Kanske är det för svårt för både henne och dig att ta upp frågan, men jag tror att din fru skulle behöva sätta ord på alla sina känslor. Jag tycker att du ska uppmana henne att söka någon att prata med, till exempel en kurator eller terapeut och vissa kyrkor kan erbjuda sorgegrupper. Det kan också hända att din fru skulle behöva någon antidepressiv medicin om hon drabbats av en depression.
Annons
Det är respektfullt av dig att du lämnat henne ifred en del, men kanske ska du nu försöka pusha henne lite mer och försöka få igång henne. Börja med att försöka få med henne på promenader och något du vet att hon brukar tycka extra mycket om. Peppa henne och berätta att du saknar hennes sällskap och att du vill göra saker tillsammans med henne. Om du kan så locka henne till att skratta varje dag. Även små positiva saker är ett steg fram emot att komma ur den förlamande sorg som hon befinner sig i.
Foto: TT/Shutterstock