Hur kan vi minska på dotterns utbrott?
Fråga: Jag och min man har en dotter som är fem år och går sista året på förskolan. Nästa år ska hon börja förskoleklass. Vår dotter är en duktig tjej som fungerar väldigt bra på många sätt. Hon är ganska lugn av sig, men känslig och har ett par kompisar som hon tycker om att leka med. Hon gillar inte när det är för många barn samtidigt, då drar hon sig gärna undan. Hon är väldigt duktig och kan redan läsa ganska bra och kan en hel del matte. Hon har väldigt lätt för att lära sig. Hon började prata väldigt tidigt och har ett väldigt bra ordförråd.
Man kan kanske tänka att allt bara är bra, och utåt sett verkar det nog så också, men tyvärr finns det också en hel del problem som jag och min man inte vet hur vi ska hantera. Så länge vår dotter är på förskolan så är det inga problem alls säger personalen. Hon är med på allt, leker och verkar tillfreds.
Jag hämtar henne runt 16.00 och då går vi för det mesta till en affär nära oss för att handla middagsmat. Där börjar problemen och vår dotter blir som förbytt. Nästan varje gång blir hon arg för något i affären, skriker och gråter och vrålar hela vägen hem. Väl hemma kastar hon sig på golvet och gråter hejdlöst. Hon är knappt kontaktbar och jag får inte röra henne. Jag försöker få av henne kläderna men då vrålar hon ännu värre. Under tiden detta pågår är hon som i en egen värld, hon svarar inte eller något.
Det tar ibland upp till en timme innan hon lugnar sig och då är vi båda utmattade. Jag har frågat henne varför hon gör sådär men det kan hon inte redogöra för. Så här blir det nästan varje dag efter förskolan och också ibland när vi varit iväg på något på helgerna. Vad kan vi göra för att hjälpa henne? Varför är hon så här? Det är jobbigt både för henne och oss.
/Saga
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Minimera intrycken"
Ja, ni tycks ha en känslig och duktig dotter men som inte riktigt klarar av att hantera alla sina känslor och intryck. Jag tycker det låter som att hon håller ihop sig hela dagen på förskolan men sedan orkar hon inte härbärgera alla intryck hon fått under dagen och då tappar hon kontrollen över sig själv.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du beskriver på ett bra sätt det man brukar kalla en ”meltdown”. Det är när barnet alltså inte är kontaktbart utan får en okontrollerbar reaktion på överväldigande intryck. Det är väldigt vanligt hos barn med en bokstavsdiagnos eller inom autismspektrum, men det kan också vara så att barnet just är väldigt känsligt så som du beskriver din flicka. Det betyder alltså INTE att er dotter har en diagnos, men det kan vara bra att vara observanta på detta framöver. Just flickor har en trendens att falla mellan stolarna just på grund av att de är så duktiga på att hålla ihop sig under skoltid.
Det jag tycker att ni i första hand ska göra är att minska ner på er dotters alla intryck. Är det till exempel nödvändigt att gå till affären efter förskolan? Planera så ni slipper det och gå i stället direkt hem. Prata gärna med förskolan och berätta hur det är och be dem se till att hon får en lugn stund under sista timmen på förskolan. Hon kanske kan lyssna på musik, läsa eller sitta själv och pyssla.
Om och när hon får sina utbrott så stanna hos henne men prata inte med henne. Minimera alla intryck och ljud och strunta i att klä av henne. Ibland kan en del barn bli hjälpta av att få något att äta så att blodsockret höjs. Kanske en banan på vägen hem eller färdigskurna äppelbitar.
Om detta fortsätter eller visar sig oftare så tveka inte att söka hjälp hos barnhälsovården. Ni kan ta upp det vid nästa besök på BVC och få mer råd och stöd. Det krävs mycket tålamod med känsliga barn och läs gärna mer om detta på nätet för tips och råd. Med lite anpassning kan det underlätta både för er dotter och för er.