Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi bråkar alltid om vad vi ska göra på helgen!
08 okt, 2023
par bråkar med varandra
De har olika behov av återhämtning under helgen, vilket leder till att de inte vill göra samma saker. De försöker kompromissa vilket ofta leder till att ingen blir särskilt nöjd. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd hur de kan tänka för att ta sig ur denna spiral.
Annons
Fråga: Jag och min sambo har båda haft en intensiv jobbperiod under en tid. Så fort helgen kommer blir det konflikt om vad vi ska hitta på och vi lyckas inte riktigt möta varandra. Vi har olika behov och önskemål om vad vi vill göra med dagen för att få återhämtning och fylla på depåerna. Samtidigt vill vi tillbringa helgen tillsammans då vi inte hinner umgås så mycket i veckorna.
Till slut känns det som att vi varken uppfyller våra egna behov eller får en trevlig dag/helg tillsammans eftersom ingen “riktigt får som den vill”. Hur ska vi hantera det här? /Beatrice
I ständig konflikt med din partner? Så håller ni sams under semesternBrand logo
I ständig konflikt med din partner? Så håller ni sams under semestern

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Sök kontakt"
Det låter som en tråkig spiral som ni har hamnat i. Ni vill spendera tid ihop med varandra, men hamnar i bråk om vad ni ska göra. Rent praktiskt borde detta inte vara svårt att lösa. Exempelvis skulle ni kunna bestämma aktivitet varannan gång. Den som inte bestämmer får ändå göra det bästa av situationen och vara positiv. Men det är just att komma dit.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Min erfarenhet är att det oftast handlar om något djupare när par hamnar i konflikter om förhållandevis enkla saker, som vad de ska göra i helgen. Ni har arbetat mycket och har inte setts särskilt mycket. Det skulle kunna vara så att ni även har tappat i känslomässig kontakt, att se varandra, lyssna på varandra och ha fysisk närhet. Självklart måste det finnas en acceptans över att det kan bli intensiva jobbperioder, men det är också viktigt att ta små stunder varje dag för att bibehålla relationen. Det kan vara enkla saker som att ni stänga av teven, ta en kvällsmacka ihop och ge den andre partnern fokus. Vad har skett i den personens liv? Vad har gjort den glad eller kanske orolig?
Det kan också vara saker som att hälsa ordentligt, att ställa sig upp, gå fram och ge den andre en kram. Se den i ögonen och visa glädje över att ses. Eller att hålla om varandra innan ni somnar.
Annons
Det är så lätt att tro att relationen sköter sig självt, men det är viktigt att tänka att vi måste göra ett relationsarbete varje dag. Börja med att vara nyfiken på din partner och sök kontakt. Även om ni är trötta, finns det något ni kan göra för varandra? Det kan också handla om att i ord visa att den andra är viktig. Det behöver nödvändigtvis inte alltid handla om en lång kärleksförklaring. Det kan vara saker som: ”Jag hör att det blev en svår situation för dig på mötet med chefen i dag, men jag tycker ändå att du ska vara stolt över dig själv för att du kunde föra fram dina åsikter på ett bra sätt”. Eller något liknande. Det är viktigt att visa att vi uppmärksammar vår partner. I det stora och lilla. Då brukar inte vardagskonflikterna bli lika stora. Ju mer kontakt ni har desto villigare blir ni till att kompromissa. Då tycker du oftast att det är okej att följa med den andre på exempelvis ett släktkalas, för du vill göra den andre glad. Ju mer kontakt ni har i vardagen desto enklare blir det också att ibland göra egna aktiviteter. Då kanske ni känner att det är helt okej att vara borta från varandra några timmar, för att sedan göra något trevligt ihop.
Annons