Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Hur berättar jag för min kille att jag inte kan bli gravid?”
05 dec, 2022
MåBra Redaktionen
En kille och en tjej
De drömmer om barn, men på grund av en sjukdom i barndomen vet hon att hon inte kan bli gravid. Hon har inte berättat det för honom än eftersom hon är rädd för att bli lämnad. Nu frågar hon Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, hur hon ska berätta för honom.
Annons
Fråga: Hur ska jag våga berätta?
Jag är en tjej som är 25 år och som är ihop med en kille som jag gillar väldigt mycket. Älskar kan man nog säga. Vi kommer att flytta ihop snart och har också pratat om framtiden. Vi har också pratat om att gifta oss inom ett par år.
Vi älskar båda barn och kommer framöver att vilja ha barn. Problemet är att jag hade en sjukdom som barn som gjorde att jag vet att jag inte kan få barn. Jag har inte berättat detta för min pojkvän och vet inte hur jag ska säga det. Jag är så himla rädd för att han ska lämna mig om han får reda på det. Min kompis säger att jag måste berätta innan vi flyttar ihop och det borde jag väl. Men tänk om han lämnar mig? Hur ska jag göra och vad ska jag säga? /Livrädd
Se också: Det här är ofrivillig barnlöshet
Det här är ofrivillig barnlöshetBrand logo
Det här är ofrivillig barnlöshet

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det är en tung och svår vetskap att du inte kommer att få några genetiska barn. Men i dag finns flera olika alternativ till att bli gravid, så möjligheten för dig och din framtida partner att få barn finns ändå. Det är självklart väldigt svårt att berätta om en så här stor och livsavgörande sak för en partner. Men tyvärr är det någonting som du måste hantera under ditt liv.
Annons
Risken blir större om du väntar
Jag tycker absolut att du ska berätta för din kille om detta, så snart som möjligt och absolut innan ni flyttar ihop. Visst finns en liten risk att han lämnar dig, men jag tror faktiskt risken blir större ju längre du väntar. Om du inte berättar förrän ni bor ihop eller gift er så kommer han säkert att känna sig mer lurad och förd bakom ljuset. Tyvärr finns inte garantier för någon att man kan bli gravid. Många par upptäcker när de börjar försöka att det inte går och får då se sig om efter andra möjligheter. Men när du nu vet detta från början så är det viktigt att också vara öppen med det.
Välj ett tillfälle då du och din kille har mycket ostörd tid och börja från början med din sjukdom och berätta att den fått en effekt som kommer att påverka både din och hans framtid. Förhoppningsvis är han mogen nog att kunna hantera detta, annars kanske han inte är rätt kille för dig.