Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Flickvännen umgås med mina barn – men vägrar träffa mig
02 okt, 2025
Två vuxna och tonåringar skrattar och chillar i soffan
Läsaren har en fin vänskapsrelation till sin exman, som är far till hennes två barn. Men sedan han träffat en ny kvinna är hon inte längre välkommen innanför dörren. "Hur ska jag hantera situationen?" frågar hon KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?
Jag har behov av råd. Min man och jag skilde oss för tio år sedan under vänskapliga former. Vi har två barn ihop som nu är 12 och 14. Han har sedan ett år tillbaka en ny relation med en kvinna. Hon har nu i över ett halvår umgåtts nästan varje dag med mina barn då de bor hos pappan varannan vecka. Jag har alltid varit okej med att de ses och umgås men då i hopp om att få träffa henne då hon umgås med barnen. Men detta har alltid skjutits upp då mitt ex säger hon är svartsjuk på mig och ex överlag.
Mitt ex och jag har alltid haft en bra vänskap och firat en del högtider ihop med hans familj samt barnens födelsedagar. Vi har alltid hjälpt varandra med frågor kring barnen. Jag har såklart gett utrymme till deras relation men det jag ändå önskar och känner ett behov av är att få träffa henne, för jag vill känna en trygghet med henne kring mina barn.
Annons
När jag hör om denna svartsjuka skapar det en oro kring hur vi kommer kunna samarbeta kring barnen framöver. Jag har lyft detta med mitt ex men han säger det kommer framöver, men det är känsligt. Sen händer det ingenting.
Hur ska jag bemöta detta på ett bra sätt? Som sagt, det finns absolut inget för henne att oroa sig över, vi är enbart vänner och föräldrar till våra barn. Mina barn undrar även över varför de inte kan bjuda hem mig till dem när de är hos pappa, för att de vill visa något eller för att jag ska lämna något de glömt hos mig. Jag har alla gånger sagt att det inte passar idag eller liknande för att hjälpa pappan att inte låta elak men jag orkar inte kasta mig själv under bussen för pappan och tjejens skull längre. Hur ska jag hantera situationen mer än att vänta?
/"Sofia"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Situationen är inte optimal
Jag förstår att du blir orolig när du hör om den nya kvinnans svartsjuka. Du och ditt ex har haft ett fint samarbete under många år och hittat ett sätt att umgås som passar er båda. Jag tycker att det är väldigt bra för barnen att de skilda föräldrarna kan fira födelsedagar ihop och en och annan högtid. Det skapar en trygghet för barnen att veta att deras föräldrar accepterar varandra och att de kanske till och med trivs som vänner.
Annons
När en ny partner kommer in i familjen riskerar det såklart att förändra saker. Om den nya kvinnan dessutom har svårt att träffa dig för att hon är svartsjuk är det inte helt optimalt. Jag förstår också din känsla av att vilja veta vem dina barn umgås med. Det är en person som tillbringar mycket tid med dina barn och det är klart att du undrar hur hon är i olika situationer. Att du vill träffa henne tycker jag är ett naturligt behov och jag tror att du delar den viljan med många andra personer vars ex träffar en ny partner.
LÄS OCKSÅ: Jag kan inte sluta jämföra mig med min partners ex
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Prata med ditt ex – men tjata inte
Men nu till din fråga om hur du ska hantera situationen. Jag skulle tala med ditt ex om att du tycker att ni har en fin relation och att du gärna vill fortsätta ha den så. Att du ser fram emot att fortsätta fira födelsedagar med honom för barnens skull och att du gärna ser att den nya kvinnan är med då. Då tar du ansvar över både din relation med barnets pappa och hans nya kvinna. Det är allt du kan göra. Sedan måste den nya kvinnan ta vid. Och om hon inte vill det, då gör du nog bäst i att acceptera det. För vad händer om du skulle fortsätta fråga gång på gång? Kanske att det då blir en onödig spänning mellan dig och henne, vilket inte gynnar några relationer.
Annons
Förhoppningsvis kan du och ditt ex umgås som förut, men du kanske också måste förbereda dig på att även detta kan förändras. Det är tråkigt och kanske skulle innebära en sorg både för dig och barnen. Om ditt ex är klok kan han ändå ha en bra dialog med sin nya partner om detta, men om han inte vill umgås som tidigare, ja då måste du acceptera att relationer förändras. Hur sorgligt det än är.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar