Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Okända män har skickat dick picks till mig – hur ska jag agera?
24 nov, 2023
Okända män har skickat nakenbilder till signaturen "Stina", nu ber hon relationsexperten Nina Ljungberg om råd.
Annons
Fråga: Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha din hjälp med. Det är så att vuxna män skickar nakenbilder till mig. Det har hänt både på sociala medier och på sms. Hur dessa män har hittat mig och varför de vill skicka foton till just mig vet jag inte, jag känner inte männen och andra kvinnor i min bekantskapskrets verkar inte få sådana här foton.
Fotona föreställer både slaka penisar och erigerade dito, alltså så kallade dick pics. Jag är så trött på dessa bilder och jag fattar inte varför någon gör så här eller vad syftet är. Ibland frågar avsändaren ”om jag blir kåt”? Vilket jag definitivt inte blir. Det är inte upphetsande utan bara äckligt. Dessutom har det hänt en gång när jag har varit på jobbet, men som tur är tror jag ingen såg när jag öppnade meddelandet. Jag har funderat på att anmäla, kan jag göra det? Eller är det lagligt att skicka sådana bilder? /Stina

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Det räknas som sexuellt ofredande"
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Nix, det är varken okej, medmänskligt eller lagligt att skicka naken- eller könsbilder till någon som inte har bett om att få dessa foton. Det räknas som sexuellt ofredande på liknande sätt som om någon blottade sig för dig i verkliga livet. Så är det någon läsare med fotointresse som känner igen sig – sluta genast skicka bilder! Och den som får oönskade dick pics bör polisanmäla.
Att denna märkliga företeelse förekommer är både svårt att förstå och förklara. Men bakomliggande orsaker kan exempelvis vara en längtan om att visa upp sig, att avsändaren vill ha en reaktion eller att avsändaren fått hybris över sitt kön. Det kan också ses som en maktdemonstration för att kränka mottagaren. Det kan ge avsändaren spänning och hopp om respons eller som invit och flört. Däremot upplevs sällan ovälkomna dick pics särskilt upphetsande för mottagaren utan snarare sorgligt och patetiskt.