Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Bonusförälder i en familj med sorg – hur gör man rätt?
28 okt, 2025
Kvinna och barn besöker grav
När ett barn sörjer ett syskon det aldrig fått träffa kan det väcka frågor. Vad är ett sunt sätt för ett barn att hålla minnet levande – och när riskerar sorgen att bli för tung? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo guidar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så hanterar du sorgBrand logo
Så hanterar du sorg
Jag är tillsammans med en man sedan ungefär ett halvår tillbaka. I hans tidigare relation förlorade de sitt första barn strax innan födseln, för cirka tio år sedan. Efter det har de fått en dotter som idag är åtta år. Hon är fullt medveten om att hon har en storasyster i himlen, men något jag hakat upp mig på är att hon alltid ritar med sin storasyster på teckningar, gör armband och slår in presenter till henne, och hälsar från sig själv och sin pappa, och så vidare. Jag har fått det förklarat att hennes mamma tog förlusten ENORMT hårt, och jag antar att när åttaåringen är hos sin mamma pratas det väldigt mycket om storasystern.
Hennes pappa, min partner, tänder ljus vid graven vid jul, födelsedagen och Kristi himmelsfärd, och svarar på frågor när åttaåringen ställer dem – inget mer. Det är fint det åttaåringen gör, men jag funderar på var gränsen går för vad som är normalt eller överdrivet.
Annons
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Hur länge kan man ”blanda in” eller involvera ett förlorat barn? Vad är rimligt? Var går gränsen till överdrift? Det har ju ändå gått tio år, och åttaåringen har aldrig träffat henne. Jag säger inget, bara noterar det i det tysta, och det är inget jag pratat med min partner om än så länge heller.
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: ”Vi behöver se på helheten"
Det är såklart en hårfin gräns mellan vad som är barnets sorgeprocess och hur mycket barnet har tagit på sig mammans känslor. Du ser detta utifrån och har ett helt annat perspektiv än både barnet och föräldrarna. Att du har uppmärksammat detta tyder på att du har ett engagemang i din partnerns dotter, vilket är fint. Det är viktigt för barn att ha flera personer runt sig som bryr sig om dem.
Jag tänker att vi kanske måste se frågan i ett bredare perspektiv för att kunna svara på om mammans sätt att inkludera barnet i sorgen går till överdrift. Hur mår dottern i övriga livet? Känns hon ledsen och nedstämd? Verkar hon tyngd när hon kommer från sin mamma? Finns det tecken som visar på att mamman är i en svårare depression?
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Jag tänker att om svaren på det är nej kanske du inte behöver bekymra dig över barnets välmående. Att hon slår in presenter och ritar teckningar på syskonet är ett sunt sätt att sörja och behöver inte betyda att hon i övriga livet känner djup sorg.
Så tar du upp din oro utan att skuldbelägga
Men om du ser att barnet verkar nedstämt och har svårt till känsloreglering kan det vara bra att ta upp detta med din partner. Ett sätt att göra det är att berätta att du tycker att han har ett fint sätt att relatera till det svåra som skedde familjen, men att du känner dig bekymrad över hur dottern påverkas av mammans känslor. Fråga honom om han har några tankar på hur han tror att hon mår och om han tror att det påverkar dottern. Säg att du vill hjälpa till och fråga honom hur du bäst gör det, i stället för att vara kritisk över hans ex. För att bli irriterad på mamman kommer inte att hjälpa dottern, tvärtom är det viktigt för henne att känna att båda hemmen är trygga för henne.
Annons